lørdag, april 19, 2008

Fra krise til kraft

For snart 5 år siden gikk jeg igjennom en krise. Ikke bare i ekteskapet.. Det var som om trøbbelet kom fra alle kanter. Jeg endte opp i en depresjon. Trodde jeg skulle dø - var til og med mitt ønske..

Hvordan kunne det snu så veldig..? Jeg fikk ny erfaring og kan nå si som David i salme 118;

I trengselen ropte jeg til Herren,
han svarte og førte meg ut i åpent land.
Når Herren er med meg, frykter jeg ikke.
Hva kan da mennesker gjøre meg?
Når Herren er min hjelper,
kan jeg se på mine fiender uten frykt.
Det er bedre å søke tilflukt hos Herren
enn å sette sin lit til mennesker.
De støtte meg hardt så jeg holdt på å falle,
men Herren kom meg til hjelp.
Herren er min kraft og min styrke,
og han er blitt min redning.
Hør, jubel og seiersrop lyder
i de rettferdiges telt! (Psst Jesus er MIN rettferdighet)
Herrens høyre hånd gjør storverk,
Herrens hånd reiser opp.
Herrens høyre hånd gjør storverk.
Jeg skal ikke dø, men leve
og fortelle om Herrens gjerninger.
Hardt har Herren tuktet meg, (var det Han som tuktet meg? Jeg er ikke helt enig med David her.. Men resten sier jeg AMEN til)
men han overgav meg ikke til døden.
Lukk rettferdsporten opp for meg, (Porten er åpen, og heter JESUS, halleluja!)
jeg vil gå inn og prise Herren!
Her er Herrens port,
gjennom den går de rettskafne inn. (de som har sagt YESS til Jesus)
Jeg takker deg fordi du har svart meg,
fordi du ble min redning.
Den steinen bygningsmennene vraket,
er blitt hjørnestein.
Dette er Herrens eget verk,
underfullt er det i våre øyne.
Dette er dagen som Herren har gjort;
la oss juble og glede oss på den!
(Fra Salme 118)

Det var Kraft sin post som fikk meg til å tenke på dette. Jeg kjenner den samme gleden for tiden. Flere ganger spør jeg Gud “Hvorfor er jeg så velsignet for tiden? Det føles så ufortjent. Men er det ikke nettopp det vi lærer alle andre, at det er ufortjent av nåde - likevel blir jeg overrasket?

Kjenner til og med en smule dårlig samvittighet. For det er så mange som lider og venter og roper… Jeg håper jeg kan være med å gi noe - for jeg tror det er derfor Han velsigner oss. For at vi skal velsigne videre.

Jeg regner ikke med å sveve på en rosa sky resten av livet. Men jeg håper virkelig, når nye tunge dager kommer, at jeg alltid vil huske utgangen av denne krisen. Den er nemlig som Job opplevde. Han hadde det så bra - så gikk han rett i kjelleren - og kom ut igjen med dobbelt så mye glede enn det han noen gang hadde hatt…

Kjære Far; TUSEN TAKK!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjære Siw !
Takk til Gud for at vi har ORDET. Himmel og jord skal forgå, men ikke en tøddel av ORDET skal forgå.
Jesus sa til den onde. "Det står skrevet" Den onde kom så med ordet , også han. Da sier Jesus: "DET STÅR ATTER SKREVET"
La oss bruke tid til å bli grunnfetset i ordet.
Det står også. "De farer vill , FORDI de ikke kjenner skriftene.

Bjørn