tirsdag, april 01, 2008

Håp og lengsel

På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be for å be rett. Men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk som ikke kan uttrykkes i ord. Og Gud som gransker hjertene, vet hva Ånden vil; for det Ånden ber om for de hellige, er etter Guds vilje. (Rom 8;26-27)
Det gir håp at det er slik - tenk at Ånden selv går i bønn sammen med oss? Når vi selv famler etter ord, så vet Han likevel...

Som salme 139;4 sier "Ja, før jeg har et ord på tungen vet du det Herre, fullt og helt."

Noen ganger bare sukker jeg, bønner uten ord.
Andre ganger kjenner jeg bare en indre glede og takknemlighet - også uten ord.
Det hender jeg bare vender ansiktet mot himmelen, eller utover elva og bare er...

Noen ganger roper jeg - enten i jubel, eller i sorg og fortvilelse.
Andre ganger bare snakker jeg med Ham - som kjenner meg ut og inn.
Det hender jeg drømmer...

Herre, jeg lengter etter mer .. kanskje jeg må ta noen steg først?
Jeg har noe i tankene. Herre, du vet :-)
Jeg er glad i Deg. Du tar stegene sammen med meg.

Dine øyne skal få se dem som viser deg vei, og dine ører skal høre et ord som lyder bak deg når dere vil vike av til høyre eller venstre: «Dette er veien, på den skal dere gå!» (Jes.30;21)

Så sier Herren, han som skapte og formet jorden og gjorde den fast, – Herren er hans navn: Rop på meg, så vil jeg svare deg og fortelle deg store, ufattelige ting, som du ikke kjenner til.
(Jer.33;2-3)

Kjenner jeg er rørt av Deg Herre.
Det er godt å være i Din nærhet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kjære Siw ! Det gleder mitt hjerte å merke ropet ,og lengselen, etter å få mere fra Gud, melom linjene i det du skriver. "Som en hjort skriker etter vann o Gud , slik skriker min sjel etter deg."
Tenk for en uhyggelig sittuasjon å bli forført av den onde, på en slik måte , at vi blir som de i Laodikea. Vi er RIKE , har OVERFLOD, og MANGLER INGEN TING.
La oss rpoe til Gud , at han beskytter oss fra den ånden.

Bjørn