mandag, mai 26, 2008

Verdifull

Hva gjør et menneske verdifullt?

Vi har de vanlige svarene "du er verdifull i deg selv"
Eller som vi sier i kristen sammenheng "Du er elsket som den du er"

Men hvorfor er jeg elsket da? Hvorfor lengter Gud etter oss mennesker?

Var det Gud som svarte, da dette datt ned i hodet mitt? "Fordi Jeg har skapt deg. Jeg har formet deg - du var Min fra starten av. Jeg planla deg" Jeg smiler i alle fall - for jeg tenkte ikke på dette da jeg våknet med spørsmålet i dag.
Jeg vet at jeg er elsket av Gud. Bibelen forteller mye om det. Og jeg erfarer det i livet.
Selv om jeg undrer meg over hvorfor Gud elsker meg - så tviler jeg ikke på det.

Det er litt vanskligere oss mennesker i mellom.
Hva gjør meg verdifull? Eller verdiløs? Eller midt i mellom...?

Å bygge på andre menneskers verdivurdering er en vanvittig usikker grunn. Likevel leter vi akkurat der - hos andre. Vi roper etter aksept. Etter å kjenne oss verdsatt.

Men jeg har lært å spørre meg selv (eller rettere sagt, jeg øver på det...) - mer enn jeg spør andre. Lært at jeg ikke skal måle meg med andre, men heller være tøffere på å godta meg selv som den jeg er. Jeg er meg og du er deg. Klart jeg er glad når jeg hører andre si at de setter pris på meg, bryr seg om meg - ja kanskje til og med syntes jeg er god :-) Likevel vet jeg at jeg ikke kan bygge min verdi der. Det er rett og slett ikke trygt. For plutselig blir verdien revet bort - og hva står jeg igjen med da? Om jeg klarer å stå...

Jeg spurte egentlig deg når jeg startet bloggen "Hva gjør et menneske verdifullt?"
Men når posten ble ferdig, vender spørsmålet tilbake til meg "Siw - hva gjør deg verdifull? Hva gjør ditt medmenneske verdifullt?"

Mange tanker - mange undringer i hodet... Det hele ender opp med enn bønn;

Herre, lær meg å elske min neste som meg selv. Lær meg å se etter de rette verdier, både i andre og meg selv. Herre LÆR MEG.

Ingen kommentarer: