lørdag, juni 14, 2008

Bønn

Jeg har tenkt en del på tema BØNN denne morgenen. Ikke bare på mine - men på alle bønner som har blitt bedt og som bes i dag. Alle bønner som er skrevet opp i form av lengsler gjennom dikt, sang eller annet.

Jeg kom til å tenke på noe kong David skrev i salme 56;9
Du har skrevet opp
hvordan jeg flakket omkring;
mine tårer har du samlet i din flaske.
Står det ikke i din bok?

I salme 139;16 skriver han
Du så meg den gang jeg var et foster,
i din bok ble alt skrevet opp;
mine dager ble dannet
før en eneste av dem var kommet.

Jesus sa, i Luk.10;20
Og likevel: Gled dere ikke over at åndene lyder dere, men gled dere over at dere har fått navnene skrevet i himmelen

Så hva vil jeg fram til? Jo - jeg ser for meg at Gud også har en bok med alle bønner. Som om Han samler dem i kjærlighet og omsorg.
Bibelen selv er full av mange bønner. Ikke minst i salmenes bok. Jeg fikk lyst til å samle noen bønner selv også. Skrive dem opp. Be dem selv. Jeg fant nettopp en keltisk bønn. Jeg kan jo starte med den :-)
Gud, når jeg sier ordene
i bønnen
kan jeg kjenne ditt
nærvær.
Jeg ber:
Kneet som er stivt,
la det bli bøyelig.
Hjertet som er hardt,
gjør det varmt under
dine vinger.
Såret som smerter,
leg det.
Til deg kan jeg overgi
all min frykt og alt mitt håp.

(Keltisk åpningsbønn fra Iona)
Ellers har jeg også vært frimodig å samle noen linker fra min egen blogg - poster der bønn har vært hovedtema. Og med dette vil jeg gjerne komme med en oppmuntring; VÆR FRIMODIG Å BE.

2 kommentarer:

Lxxxx sa...

Jeg har en utrolig fin bønn som heter Led min vilje. Vil du ha den?

- Lxxxx

Siw sa...

Veldig gjerne. Du kan endten skrive den inn som en kommentar, eller maile meg.