torsdag, juli 31, 2008

Om jeg er lykkelig?

Jeg lovet å skrive litt om hva jeg ser som lykke. Jeg jakter ikke på lykken, men det er klart at jeg ønsker å ha det godt.

Når er jeg lykkelig? Faktisk ganske ofte. Jeg tror jeg er heldig i så måte. Jeg gleder meg over livet, og det jeg har. Det jeg opplever. Det jeg tror på. Jeg tror lykke er å være takknemlig, og å kunne glede seg over små og store ting.

Jeg har også erfart at lykke ikke er å aldri ha det vondt, eller å aldri oppleve sorg og smerte. De er en del av livet.

Sigvart Dagsland synger en nydelig sang som berører dette. Jeg har skrevet sangen av etter en CD, og jeg er ikke helt sikker på om alle ordene er rette... Litt vanskelig å høre noen ganger, med dialekt og musikalske toner :-) Men slik har jeg altså oppfattet teksten;

Du som ber om dager uten sorg
Du som sanker lyst og glede
for å holde smerten nede
Du som jager etter vind

Du som tror du vokser uten savn
Du som aldri tar en sjanse
men må holde hver en skanse
mens din livslyst tørker inn

Alt som kan gi glede har en spire i et savn

La solen seile over himmelen
Hos oss er alltid natta med
Om gleden snart må vike plass for sorg
er begge frukt på samme store tre

Du som vil ha nærhet uten savn
Du som stenger alle dører
når en skarp kant berører
dine lengslers ømme hud
Lykken kan du bare høste der hvor smerten gror

La solen seile over himmelen
snart følger mørket på fra øst
om glede da må vike plass for sorg
er begge frukt fra samme store høst

Du som tror at himmelen blir til
i ditt egen skjøre hjerte
uten gråt og fødselssmerte
må ha glemt hva glede er


Det hører sammen... Livet inneholder alt. Jeg tror ikke vi er i stand til å forstå glede, uten først å ha opplevd sorg. Jeg er så takknemlig for livet jeg har nå - når jeg tenker på hva jeg strevde med for noen år siden. Jeg kjenner stor takknemlighet. Noen jeg ikke hadde kjent, om jeg ikke visste hva det ville si... å trøble. Som om "trøbbelet" lyser opp i livet mitt nå og skaper lykke. Det er jo villt - å se det slik? (leeer) Men er det ikke sant da..?

Så hva er lykke? Det er små øyeblikk, samlet som perler på en snor :-) Lykken speiler seg i ... smerten.

Det var egentlig ikke slik jeg hadde tenkt å skrive - men det var dette jeg kom fram til. Jeg sitter og rister på hodet i undring.

Ingen kommentarer: