tirsdag, oktober 07, 2008

Gud ser meg gjennom Jesus

Hvordan ser jeg på mine medmennesker?
Det tenkte jeg på i dag, da jeg ikke klarte å la være å tenke på det negative...

Tror det er Den Hellige Ånd som jobber jeg, når jeg får slike påminnelser. Plutselig tenkte jeg på hvordan Gud ser på meg - gjennom Jesus.

Gjennom Jesus ser Gud på meg som hellig og feilfri. Ikke fordi jeg er det - laaaangt i fra. Men fordi JESUS har tatt min skyld og skam på seg. Han tok straffen for at jeg skulle ha fred. Tenk for en nåde!
Hvilken nåde viser jeg mitt medmenneske? Klarer jeg å se det gjennom Jesus? Klarer jeg å tenke at "straffen lå på Jesus for at dette menneske skal ha fred"? Klarer jeg å vise Guds kjærlighet?

Svaret er nei. Jeg må være ærlig... Men tenk hvor mye jeg kunne gitt et annet menneske om jeg klarte det? Virkelig så sterkt at mitt medmenneske kjente seg trygg på at jeg mente det også. Elsket på tross av...

Jeg kom til lå tenke på lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren. Den ble en tankevekker - på en ny måte for meg i dag. Hvordan er jeg mot mine medmennesker - i forhold til det jeg selv har møtt og mottatt fra Gud?

Da gikk Peter til ham og spurte: «Herre, hvor mange ganger skal min bror kunne synde mot meg, og jeg likevel tilgi ham? Så mange som sju?» «Ikke sju ganger,» svarte Jesus, «men jeg sier deg: sytti ganger sju!
Derfor kan himmelriket sammenlignes med en konge som ville gjøre opp regnskapet med tjenerne sine. Da han tok fatt på oppgjøret, ble én ført fram som skyldte ham ti tusen talenter. Han hadde ikke noe å betale med, og herren befalte at han skulle selges med kone og barn og alt han eide, og gjelden betales. Men tjeneren kastet seg ned for ham og bønnfalt ham: 'Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale deg alt sammen.' Da fikk herren inderlig medfølelse med denne tjeneren, slapp ham fri og etterga ham gjelden.
Utenfor møtte tjeneren en av de andre tjenerne, en som skyldte ham hundre denarer. Han grep fatt i ham, tok strupetak på ham og sa: 'Betal det du skylder!' Men den andre falt ned for ham og ba: 'Vær tålmodig med meg, så skal jeg betale deg.' Men han ville ikke. Han gikk av sted og fikk kastet ham i fengsel; der skulle han sitte til han hadde betalt gjelden.
Da de andre tjenerne så hva som skjedde, ble de dypt bedrøvet og gikk og fortalte herren sin alt som hadde hendt. Da kalte herren ham til seg igjen og sa til ham: 'Du onde tjener! Hele gjelden etterga jeg deg fordi du ba meg om det. Burde ikke også du ha vist barmhjertighet mot din medtjener, slik jeg viste barmhjertighet mot deg?' Og herren ble harm og overlot tjeneren til å bli mishandlet av fangevoktere til han hadde betalt hele gjelden.
Slik skal også min himmelske Far gjøre med hver og en av dere som ikke av hjertet tilgir sin bror.» (Matt 18;21-35)

Ganske så ... radikalt sagt av Jesus..

"Jesus Kristus, Guds Sønn, miskunn deg over meg!"

En gang til;

"Jesus Kristus, Guds Sønn, miskunn deg over meg!"

Takk for at Du går sammen med meg Jesus, og stadig lærer meg om det gode i livet. Måtte Din godhet enda mer påvirke meg til å gi godhet videre. Det ber jeg virkelig om i dag.

Ingen kommentarer: