mandag, januar 26, 2009

Den av dere som er uten synd...

Jeg kjente jeg ble opprørt i kveld... og jeg var ikke alene om det. Noen hadde handlet fullstendig galt. Sånn gjør man bare ikke! Og jeg protesterte også.

Jeg stod i ringen - klar til å kaste stein. Ååååååååååå jeg er så sint!
Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på ...
Så her er jeg da - og jeg er ikke uten synd. Så kaste stein kan jeg ikke.

Noen sier klart og tydelig "Du skal ikke dømme" Men hva ligger egentlig i det å ikke dømme?
Må jeg da si at sånt er helt ok? Jeg mener nei. Visst kan jeg vise medfølelse i en vanskelig situasjon. Ja medfølelse med den som tok feil valg også. Eller medfølelse med den som er midt oppi noe jeg selv ikke forstår.

Men om den som handler slik har det aldri så vondt - det gjør ikke galt mer rett av den grunn?

Vi er så raske til å dømme - JA - alt for raske.
Men vi er nok like raske til å rope "DØM IKKE" - og så tør vi ikke en gang å si fra at dette faktisk er galt..?

Ingen kommentarer: