torsdag, januar 29, 2009

Herre, lær meg å elske

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal uttrykke meg her. Jeg kjenner bare at det er noe jeg virkelig trenger - å lære meg å elske. Det er som om jeg mangler noe... Jeg kommer så ofte til kort. I flere uker har jeg kjent denne korte bønnen inni meg "Herre lær meg å elske!"

Det rare er at jeg stadig minnes om det også. På flere måter. Enten gjennom det jeg møter i hverdagen, eller gjennom sanger jeg hører. Gjennom bibelvers jeg minnes. Ja, til og med gjennom humor.


Det er ikke bare jeg som trenger dette i dag. Jeg ser mer og mer hvor viktig det er, ikke minst i det arbeidet vi skal utføre. Å da tenker jeg faktisk ikke på evangelisering - jeg tenker på felleskap, omsorg og medmennesklighet.
Jeg kommer så alt for ofte til kort!! Både i mitt eget forhold, til mine barn og min familie, til mine venner, til mine kolleger - til de som trenger det. Og jeg kommer så absolutt til kort i forhold til Gud.

Herre, hva vil det egentlig si å elske deg?

Når fariseerne spurte Jesus hva det største budet var, så svarte Jesus "Du skal elske Gud og dine medmennesker"
Paulus snakker om tro, håp og kjærlighet - størst av dem er kjærlighet.
(les gjerne andakten til Åleskjær i dette tema)

Mor Teresa sa en gang "Om du kommer hit for å hjelpe meg fordi du elsker de fattige, da kommer du til å bli utbrent før det har gått tre måneder. Men om du kommer hit for å hjelpe meg fordi du elsker Jesus - da får du den kraften du behøver"

Så Herre, lær meg å elske deg! I need you!

En start tror jeg er å huske på at Gud alltid elsker oss først.
(Han som elsket oss først)

I går, da jeg snakket med noen om denne bønnen jeg har, ble jeg oppmuntret av en som sa "når du bærer denne lengselen i deg, da vil det skje. For Gud svarer på slike lengsler. Det er liksom første steget"
Så i steden for å bekymre meg over det jeg ikke har, kan jeg altså takke for at Gud for lengselen han har lagt ned i hjertet mitt. Det er håp!"

Jeg tror det er en svært viktig bønn. Jesus advarte om de siste tider, at kjærligheten skulle bli kald hos de fleste...
Nå handler det ikke om å streve seg til å bli bedre. Jeg tror ikke det. Jeg tror det handler om å ta i mot. Være åpen for Guds kjærlighet. Paulus skriver jo til Romerne (5;5) at håpet ikke skuffer, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter.

Derfor ber jeg "Herre, lær meg å elske. Lær meg å gripe dette - lær meg å BRUKE DET. Det trengs så sårt, i mitt hjerte, i min tjeneste, i min omsorg for andre. Vi trenger din kjærlighet"

HERRE LÆR MEG Å ELSKE!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mor Theresa skrev at "Jesus is my all in all". Vi elsker Ham når vi elsker mennesker. :))

Anonym sa...

Kjempefin blogg forresten:)

Siw sa...

Takk :-)