torsdag, februar 12, 2009

Bønn

Trygve Bjerkrheim skrev den kjente salmen "Det er makt i de foldede hender". En sterk tittel, og en tekst som oppmuntrer og trøster.

Vår menighet skal snart ha en inspirasjonshelg hvor bønn er tema. Vi får besøk fra en annen menighet som har opplevd sterk vekst de siste 10 årene. For 10 år siden opplevde de det stikk motsatte. Alt gikk nedover, til slutt var det bare en liten rest igjen. Da var det to personer bestemte seg for å gå inn for bønn. Regelmessig bønn. Etter en stund var de tre som møttes til bønn. Dette fortsatte, og menigheten begynnte å vokse. Den vokser fortsatt - og bønnemøter er en viktig bærebjelke for menigheten.


Hvor viktig er bønn? Bønn er vårt fortrolige samfunn med Gud. Jeg skal innrømme at jeg opplever bønn som vanskelig. Og som godt. Jeg skulle så gjerne bedt mer - men jeg er ukonsentrert og finner stadige unskyldninger for å la være. Eller mest av alt.... jeg glemmer det! Hvorfor? Jeg tror hovedgrunnen er at den onde VET så inderlig vel hvor viktig bønn er.


Profeten Jeremia skriver (33;3)
Rop på Meg, så vil jeg svare deg og fortelle deg store og ufattelige ting som du ikke kjenner til.
Bønn kan utrette mer enn vi aner. Våger vi å ta Gud på alvor..? Våger jeg?


Jeg lengter etter det. Men jeg skjelver faktisk også. Som om jeg står foran samme utfordring som Peter - klar for å gå på "vannet".


Matt 6;9-13
Slik skal dere be; Fader vår, la Ditt navn holdes hellig. La Ditt rike komme. La Din vilje skje på jorden som i himmelen.

Ingen kommentarer: