tirsdag, juli 21, 2009

daglig nåde

Jeg våknet opp med en gammel sang av Øyvind Fragell i dag (fra 1951) og tenkte jeg skulle dele den med deg.

Jeg løfter mine øyne opp til deg, du livets sønn
Jeg samler sinn og tanker til en ydmyk stille bønn
Du kjenner jo mitt indre, og du vet jo alt om meg
for intet, intet skjules kan for deg

Jeg ber om daglig nåde til å leve rett for deg
om visdom til å vandre så du æres kan ved meg
Å, Jesus, smykk mitt hjerte med din egen troskapsdyd
og la mitt hjerte eie Åndens frelsesfryd

Min egen lyst og vilje vil til motstand reise seg
når Åndens rene attrå leder inn på korsets vei
Jeg vet kun ett som hjelper meg, og ett som er mitt håp
at du vil gi meg Åndens seiersdåp

Å Fader i det høye, hør min bønn i Jesu navn
Kom, sjenk meg livets gaver, det du ser er til mitt gavn
Om hjelpeløs og ringe eier jeg dog barnets rett
Du hører selv om den som ber er trett

Jeg ber om daglig nåde til å leve rett for deg
om visdom til å vandre så du æres kan ved meg
Å, Jesus, smykk mitt hjerte med din egen troskapsdyd
og la mitt hjerte eie Åndens frelsesfryd


Dagens bønn (fra morgen- og kveldsbønner av Ray Simpson) var også så sterk i dag at jeg bare må dele den med deg :-)

Kom, Skapende Ånd, frisk som morgendugget,
forny oss og gjør oss levende.
La oss stå opp i dag i Åndens kraft

Kom som ilden og gjør våre hjerter varme.
Kom som vinden og gjør våre kropper friske.
Kom som vannet og gjør våre sjeler levende.
Kom som jorda og gi våre liv næring.

Hellige Ånd, sett oss i frihet,
så vi kan være sterke og frie.
Sendende Ånd, utrust oss
så menneskeliv kan bli berørt av deg.
La din kirke vokse i hellighet
og i antall disipler.
Uroende Ånd, vekk oss opp
så vi kan være rettferdige og sanne.

Til dem som har en trist dag,
Kom, Hellige Ånd.
Til dem som bærer på angst,
Kom, Hellige Ånd.
Til et avsvidd og tørt land,
Kom, Hellige Ånd.

Evige Gud og Far, du har skapt oss med din kraft
og forløst oss med din kjærlighet:
veiled og styrk oss med din Ånd så vi kan gi oss selv
i kjærlighet og tjeneste til hverandre og til deg.

Ingen kommentarer: