onsdag, mars 11, 2009

De ga ALT

(Bildet er fra ett av franciskanernes gjesthus i Assisi)
Jo mer jeg hører om St.Franciskus og St.Clare - jo mer forundret og grepet blir jeg. De ga absolutt ALT. De tok Jesus på fullstendig alvor når han sa "Selg alt du eier og gi til de fattige. Kom så og følg meg" Og det gjorde de.

Husker at jeg en av dagene kjente meg grepet av en liten setning fra (franciskan)søster Sue "..utenfor den porten der St.Clare ga sitt løfte.." Tankene mine begynte å vandre, og jeg tenkte "Hvilke løfter har jeg gitt til Gud? Har jeg egentlig ofret noe?"

Jeg beundrer dem stort - men jeg innrømmer også at jeg syntes de gikk alt for langt. ALT for langt... Men kanskje det var rett for dem? Fruktene av deres liv kan jo mange se. Franciskus (ja Clare også) fikk stor betydning for den åndelige gjenoppbyggingen av kirken (som den gangen var ødelagt av politisk maktbegjær) De viet hele sitt liv til fattigdom og bønn. De fulgte Jesus bokstavelig. Slik han levde, ville de leve. Det Jesus forkynte, det forkynte og levde de.

Tenk å vie hele sitt liv til bønn? Det er det fremdeles noen som gjør. Mitt møte med nonner og franciskanere i Assisi gjorde meg takknemlig. Tenk at de vier sine liv, ikke bare i bønn for seg selv - men for hele Guds kirke.

Jeg har ingen planer om å bli nonne (leer) MEN jeg skulle så gjerne ... øve meg mer i å søke Guds rike først. "Herre, lær meg å be.."

Ingen kommentarer: