lørdag, april 25, 2009

.. å finne Gud ..

Jeg satt og bladde i fotoalbumet mitt, og måtte stoppe opp litt ved blidene fra Ukraina. Min beste og mest spennende tur noensinne. Jeg opplevde så mye denne turen! Minnene bare raste gjennom hodet. Disse 7 jeg reiste sammen med, som gjorde meg så godt midt i en vanskelig periode i livet. Det å kjenne åndelig felleskap og møte brødre og søstre fra flere land - Guds familie er STOR. Det å se den store omsorgen denne menigheten viste både for de utstøtte, de fattige, de gamle og syke, de foreldreløse, de hjemløse, stoffmisbrukere - ja, det var virkelig stort å se!
Størst inntrykk gjorde disse fire som hadde sin faste tjeneste blant gatebarna. Vi var heldige å få være med en kveld, og se hvordan de møtte dem - og ikke minst hvordan gatebarna møtte sine hjelpere med glede! Det var vondt å se hvordan de hadde det, og høre litt av hvordan deres hverdag var.

Mens jeg sitter og ser på disse bildene, slår en tanke ned i meg. "Det å finne Gud handler ikke først og fremst om å kjenne en åndelig opplevelse eller å se noe der oppe i det høye. Det å finne Gud er å hjelpe disse. Akkurat her, i disse barna, fant jeg Gud"

"Det du gjør mot en av Mine minste, det har du gjort mot Meg" sa Jesus. (Matt.25;40)

Jeg kom også til tenke på en av disse keltiske bønnene som har gjort inntrykk på meg;
Måtte jeg se Kristi ansikt i alle jeg møter.
Måtte alle jeg møter se Kristi ansikt i meg.

Kristi ansikt - i de jeg møter. Jeg finner Gud i mine medmennesker.

Ingen kommentarer: