søndag, mars 13, 2011

Når tvilen banker på døra

Det siste året har jeg flere ganger sagt at jeg skulle ønske Gud var mer tydelig. Noen av postene mine har også uttrykt det, f.eks Nikodemus eller Om tro og tvil og Jeg tror - hjelp meg i min vantro
Med et smil må jeg innrømme at jeg er alergisk mot de som roper "SANNHET" eller "VRANGLÆRE" - for hvordan kan de egentlig midt i alt virrvarr av teologier og ytringer være så sikre i sin sak?
... og hvorfor svarer Gud så forskjellig? For alle mener de jo og ha svaret..?

Plutselig ser jeg for meg Jesus, der Han ser utover Jerusalem og gråter "Hvor ofte ville jeg ikke samle dine barn som en høne samler kyllingene under vingene sine. Men dere ville ikke" (Matt 23;37) Jeg tror han ville sagt det samme i dag - så spredt kog splittet som vi er..

For så høyt har Gud elsket verden
at Han ga sin sønn den enbårne
for at hver den som tror på Ham
ikke skal gå fortapt
men ha evig liv
(Joh.3;16)

Heldigvis kom Gud med håp. Og det gjør Han fremdeles. Jeg velger å gripe HÅPET. Jeg tror. Og når min tro vakler, så hender det at jeg husker på hva David gjorde når han selv vaklet;

Min ånd er uten kraft,
mitt hjerte stivner i brystet.
Jeg minnes gamle dager,
jeg tenker på alle dine gjerninger
og grunner på det verk du har gjort.

Jeg rekker hendene ut mot deg,
jeg lengter etter deg
som jorden tørster etter vann.

(Salme 143;4-6)

Som David, minnes også jeg hva Gud har gjort for meg gjennom livet. Ting som for andre kanskje oppleves som tilfeldigheter eller skjebne - men som for meg ser ut til å være Guds verk.

Kan jeg bruke det for å overbevise deg? Kanskje - kanskje ikke. Jeg tror vi må gjøre våre egne erfaringer.

Men jeg skulle så veldig gjerne si som Peter (i ap.gj.3;6)
"Sølv eller gull har jeg ikke, men det jeg har, vil jeg gi deg. I Jesu Kristi nasareerens navn: Reis deg og gå!"

Det jeg har er ... sølv og gull ...

Eller ... tenk om jeg faktisk har mer?

2 kommentarer:

Jan Samuel sa...

En VELSIGNELSE å lese det du legger inn,og du er hjertelig velkommen til og besøke bloggen min!!!
Hilser deg med:
Lukas 1 vers 37 og vers 45.
Hilsen Jan Samuel.

Jan Samuel sa...

Takk for et velsignet inlegg.
Godt å lese bloggen din.
Gud velsigne deg og din familie.
Hilser deg med:
Jesaja 12 vers 2 og 3.
Hilsen Jan Samuel.