fredag, juni 12, 2009

Dårlig vær ..?

Regnet øser ned, det blåser litt og sola er umulig å se. Det er grått.

“Kjedelig vær” tenkte jeg – men mens jeg stod og tenkte slik, var det som om Gud minnet meg om hvilket liv det blir av regnet. At hele skapelsen er avhengi av dette. Og her står jeg og tenker på “dårlig vær”?
Jeg satte meg ned for å skrive litt om dette, og i mitt vindu oppdager jeg en bekreftelse på at regnevær er godt. Pæretreet som for litt siden stod i full blomst har nå fått små pærekart. Og takket være dette regneværet, vil disse små kartene vokse seg store, saftige og deilige. Mmmmmmmm gleder meg allerede!

Tankene vandrer videre – til “regnevær i livet” Det sies at motgangen vi møter i livet, er med og former oss – ofte til noe positivt. Som vi sier “Gud har en egen evne til å vende det vonde om til noe godt”

1.Peter 1;6-7
Derfor kan dere juble av glede, selv om dere nå en kort tid, om så må være, har det tungt i mange slags prøvelser.
Slik blir troen deres prøvet. Selv forgjengelig gull blir prøvet i ild. Troen, som er mye mer verd, må også prøves, så den kan bli til pris og herlighet og ære for dere når Jesus Kristus åpenbarer seg.

Det er ikke alltid så lett å se det vakre i det gråe våte været. Og enda vansligere er det å se det gode i det vonde..
Men Gud er i alle fall der!

Se på sola – jeg ser den ikke i det hele tatt i dag. Merker ingen ting av dens varme. Likevel er den like nær meg i dag, som på hvilken som helst annen solskinnsdag.

Gud er nær – både når jeg kjenner og merker Hans varme, og når jeg ikke merker noe som helst..

Salme 84; 6-8
Salige er de som har sin styrke i deg,
de som lengter etter
å dra opp til templet.
Når de drar igjennom den tørre dal,
gjør de den til en kildevang;
høstregnet dekker den med signing.
De går fra kraft til kraft,
til de trer fram for Gud på Sion.

Ingen kommentarer: