lørdag, juli 11, 2009

Hva gir livet mening?

"Meningen med livet er å ha samfunn med Gud min Far" skrev en på Jesus Online for litt siden. Jeg kjente jeg protesterte, samtidig som jeg ikke helt kunne protestere. Komplissert? Nei, egentlig ikke. Jeg skal prøve å forklare hva jeg tenker.

Grunnen til at jeg ikke helt kunne protestere, var at jeg opplever Gud som utrolig meningsfyllt i mitt liv. Men å si at dette er selve meningen med livet? Som om Gud er det eneste som betyr noe? Er det helt sant? Det viktigste JA, men det eneste? Nei.

Men av og til blir vi opplært slik... Det eneste som betyr noe, er Gud. Det eneste viktige er det åndelige. Kropp og sjel er noe som skal brukes til/for det åndelige.
Og vi har vel blitt ganske så religiøse mange av oss?

Jeg tror ikke Jesus KUN tenkte på det åndelige, enda så glad Han var i sin Far, og så viktig det var for Ham å gjøre Guds vilje. Ja, hva ER egentlig Guds vilje? Om det var akkurat hva Jesus gjorde, så var det å bry seg om menneskenes ånd, kropp og sjel. HELE mennesket.

Når Jesus snakker om det største budet, så sier Han at det å elske Gud, sine medmennesker og seg selv - er like stort. Tenk på det?! Altså handler det ikke BARE om Gud - men om livet. Et liv der Gud så absolutt er viktig, like viktig som deg og meg :-)

Om jeg bare ba til Gud, og kunn levde i et samfunn med Ham - da ville mitt liv bare være halvveis. Det finnes altså MER enn Gud som gir livet mening. Og uten Gud, ville også livet bare vært halveis. Han er en livsviktig for meg.

Hva ellers gir livet mening? Det er faktisk et livsnødvendig spørsmål. Vi trenger å føle at livet har en mening. Det underlige er, at det som gir mitt liv en mening, det ville kanskje bare vært latterlig i dine øyne. Og det som gir ditt liv en mening, ville kanskje virket helt ubetydelig for meg. Underlige greier, ikke sant?

Hva gir livet mening?

Ingen kommentarer: