lørdag, august 15, 2009

dårlig frukt....

For litt siden skrev jeg bloggposten "dårlig vær..?" Jeg satt og drømte om pærene som var blitt til små kart, og som snart skulle bli store, saftige og søte pærer. Det var de jo i fjor! Vakre til og med, gulgrønne og rosa mmmmmmmmmmmmmmmm Og det skulle de bli igjen, nettopp pga det "dårlige været"

Nå er høsten her, og pærene jeg ventet på - hva ble det av dem? Det er så trist å se på - pæretreet er alvorlig sykt. Pærene som i fjor var store og friske, de er i år små og rotne. De dør på treet alle sammen. Treet som i våres så stolt hadde blomster og mange kart... nå har det bare mange små rotne og mugne pærer - både på greinene, og rundt på bakken.

Så solskinn og regnevær er ikke nok. Det er flere viktige faktorer i omgivelsene som spiller inn.

Jeg ser på pæretreet igjen, og tenker "Her står du nå, alene og urørt. For ingen vil ha noe av deg. Du er til og med ... motbydelig..
Om jeg ikke visste - så hadde jeg kanskje tenkt at du ikke var verdt å ta vare på. Men jeg kjenner jo ditt potensiale :-) Jeg VET at du kan være et tre med fantastisk frukt.

I lukas 13 leser vi en lignelse om fikentreet som ikke bar frukt, og en gartner som ikke ville gi opp.

6 Så fortalte han denne lignelsen: «En mann hadde et fikentre som var plantet i vingården hans. Han kom for å se etter frukt på det, men fant ingen. 7 Da sa han til gartneren: 'Nå er det tredje året jeg kommer og leter etter frukt på dette fikentreet uten å finne noe. Hogg det ned! Hvorfor skal det stå der og suge ut jorden?' 8 Men gartneren svarte: 'Herre, la det stå dette året også, så skal jeg grave omkring det og gjødsle det. 9 Kanskje det da vil bære neste gang. Hvis ikke, får du hogge det ned.'»

Tankene mine går videre til oss mennesker. Hva tenker vi når vi ser det vi ser - dersom mennesket er en "råtten frukt"..?
Gud kjenner dem og vet om deres potensiale. Han har ikke gitt opp.
Sakkeus - som vi leser om i Luk.19 var en "råtten frukt". Det så jo alle rundt ham... Men Jesus stoppet opp, og gledet denne mannen så stort at Sakkeus sitt potensiale virkelig kom frem.
Vi leser "9 Da sa Jesus: «I dag er frelse kommet til dette hus, for også han er en Abrahams sønn. 10 For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.» "


Det er håp :-)

Ingen kommentarer: