mandag, august 31, 2009

Konsentrasjon..

Jeg la meg tidlig i går, og våknet tidlig – men jeg har sovet i 7 timer og føler meg deilig opplagt. Tenkte faktisk, i det jeg stod opp, at det var deilig å våkne tidlig. Jeg ville stå opp og starte dagen med å søke Gud. Det er noe spesiellt med morgentimene.

Men først skulle jeg sette på té, så skulle jeg rydde litt på kjøkkenet, så skulle jeg fyre i ovnen, så skulle jeg reie opp senga, så skulle jeg dusje, og så skulle jeg finne ut hva jeg skulle ha på meg i bursdagsselskapet i dag…

Omsider sitter jeg her. Jeg leser dagens tekst (Mark.8;22-26)
Så kom de til Betsaida. Der førte de en blind mann til Jesus og ba ham røre ved mannen. Han tok den blinde i hånden og ledet ham utenfor landsbyen, spyttet på øynene hans, la hendene på ham og spurte: «Ser du noe?» Han så opp og svarte: «Jeg ser mennesker. For jeg skimter noe som ligner trær gå omkring.» Så la Jesus hendene over øynene hans igjen. Da klarnet synet. Han var helbredet og kunne se alt tydelig. Og Jesus sendte ham hjem. «Men gå ikke inn i landsbyen [og si det ikke til noen der]!» sa han.

Jeg velger å gå videre til dagens meditasjon.

Forberedelse – vi åpner oss for Herren
La det bli stille rundt deg og inne i deg.

Merkelig at det skal være så vanskelig.. Jeg hadde akkurat lest teksten, og ser bort på ovnen. Jeg oppdager at jeg må flytte litt på veden så det brenner bedre. Jeg setter meg igjen og ser på teksten. Da oppdager jeg noen ark på bordet og begynner å tenke på hva jeg gjorde i går…

Vær åpen for at Gud taler til deg gjennom dagens bibelord.
Jeg kjenner meg en smule sår… for det er ikke så lett å høre Guds tale. Ikke så lett for Gud heller kanskje, siden mitt hode er så fullt av alt jeg ser, alt jeg bekymrer meg for, alt som hendte i går osv

Du kan også tenne et lys og lytte til stille musikk.
Jeg tenner et lys og kjenner det gjør godt. Kanskje jeg skal finne fram noe musikk også, før jeg fortsetter..?
Jeg skal bare ordne litt til i ovnen… Og så tar jeg en kopp til med té.
Lurer på om jeg fikk noen svar på msn i går kveld..? Jeg sjekker. Nei, ingen svar. Jeg skrur av og fortsetter. Smiler litt av meg selv – for avbrytelsen kom spontant. Jeg glemte meg bort… det var jo dagens tekst jeg skulle sitte med nå!

Musikk skulle jeg finne fram. Hm – hva skal jeg velge..? Jeg går inn på youtube og ser litt. Jeg lander på playlist og velger tema “Bønn” Tonene varmer hjertet.

Les dagens bibelord langsomt og oppmerksomt.
Les gjerne høyt for deg selv og flere ganger.

Teksten er enkel – men etter å ha lest den tre ganger, ser jeg den som litt spennende også.

Noter ting du legger merke til i teksten.
Gir Jesus den blinde mannen litt tid..? Jesus kunne jo helbredet i ett nu - men han velger først å lede ham ut av byen. Kanskje han er alene med ham også? Jesus gjør noe overraskende – han spytter på ham… og først nå legger han hendene på den blinde og spør om han ser. Nå vet jo Jesus hva svaret er, men han vil vel ha den blinde i tale. Og den blinde mannen har en spire av tro – for han ser bittelitt..Lurer på hva den blinde tenkte nå? Var han engstelig eller skuffet over at dette ble resultatet? Eller ble han inspirert til å tro mer..? Jesus forstetter. Jeg tenker “heldigvis” Som om jeg selv ville vært redd for at det skulle stoppet der.. Jesus hadde mer for den blinde – og helbreder ham HELT.)

Finn et nøkkelord i teksten og lær det utenat.
Jeg velger dette nøkkelordet;
"Så la Jesus hendene over øynene hans igjen. Da klarnet synet. Han var helbredet og kunne se alt tydelig.

Sitt godt og la tankene falle til ro.
Lev deg inn i teksten.

(følte jeg gjorde det under “noter deg..”)

Hva ser og hører du?
Jeg ser Jesus gjøre det litt anderledes. Jeg ser også at Jesus gikk avsides med mannen. Kanskje det til og med bare var de to..? Jeg ser den blinde bli gradvis seende – ikke fort og spontant. Jeg ser også, underlig nok, at dette skulle forbli mellom disse to. Men hvordan kunne det være mulig – og hvorfor..?

Hva er det i teksten som rører ved dine følelser?
Det som rører ved mine følelser, er at Jesus er individuel. Han møter ikke alle mennesker på én bestemt måte. Han kjenner hver enkelt (tror jeg på) og møter det enkelte mennesket der det er – med sine individuelle behov. Og da tenker jeg ikke bare på at den blinde fikk sitt syn. Jeg tenker på at han gav ham tid. Ja, dette at han spyttet på ham… kanskje han visste at den blinde mannen trengte noe anderledes for å kjenne troen vokse..? Jeg vet ikke – bare gjetter

Hvem identifiserer du deg med i teksten og hvorfor?
Helt ærlig, så identifiserer jeg meg med noen jeg ikke har nevnt enda – nemlig de som førte den blinde mannen til Jesus. Jeg er tilskuer, og registrerer. Kjenner jeg blir glad på den blinde mannens vegne, og vet at Jesus også kan møte meg på min personlige måte

Bønn – vi ber ut fra Ordet
Tenk at Jesus er nær og lytter til hva du sier.

Hvis du virkelig var her Jesus – hva skulle jeg si..? Vet ikke hvorfor ordene traff meg slik, for jeg tror jo alltid at Jesus er nær. Men tenk om det var så konkret som mellom den blinde mannen og Jesus. Hva ville jeg sagt da? Tankene mine løper og jeg finner ikke ordene. Jeg ser ut av vinduet, mot den grønne hekken og opp mot himmelen – og jeg kjenner plutselig takknemlighet. Jo – jeg ville takket ham. For jeg har virkelig MYE og takke for!

Be med dine egne ord eller bruk ord og bønner fra Bibelen.
Takk for en ny dag. Jeg ber for mine i dag! For min kjære som er opptatt med jobb i helgen. For barna mine, der de er opptatt på hver sin kant. Jeg ber for mine arbeidskollegaer – og ikke minst; – Jeg ber for mitt nye hjem og alt som skal skje der. Med ny familie, nye venner, nye arbeidskollegaer m.m
Aller mest ber jeg for meg og min kjære – for vår nåtid og vår framtid. Jeg ber om din velsignelse og beskyttelse. Takk at du elsker meg Herre, til tross for min urolige og rastløse måte å være på.. Du når også inn til meg – akkurat som du nådde inn til den blinde mannen.
Til sist vil jeg be for deg som leser dette. Ber om at Gud velsigner deg nå og fyller deg med ny kraft og nytt mot. Han elsker deg.

Hva vil du gjøre med det denne teksten har vist deg?
Er det menneske du ønsker å møte på en annen måte?

Det er det alltid.. jeg ønsker meg mer av åndens frukt i meg (som er; kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse..) Jeg tenkte også på at Jesu måte å være individuell på, også gjelder meg i mitt møte med andre. Faktisk

Er det en vanesak som du vil endre på?
Ja – jeg ønsker å gjøre det til en vane og starte dagen med å søke Gud. Hente åndelig inspirasjon til dagen. Slik at det igjen kan påvirke mitt møte med andre mennesker. Jeg har tro på at du Gud, gjør noe godt i oss og med oss og gjennom oss

Er det en forsømt oppgave du vil ta tak i?
Jepp, akkurat nå er det noe helt konkret og praktisk. Jeg skal fortsette med planlegging av en stor dag

GUD VELSIGNER DEG MIN BLOGGVENN :-)

Ingen kommentarer: