lørdag, august 22, 2009

ord

Jeg må bare innrømme det ... jeg er til tider alt for følsom overfor ord ...
Det gode er at det skal lite til for å gjøre meg glad. Gode ord gir næring til kropp og sjel. Ord kan gjøre at jeg vokser som menneske. Ja, de kan også gjøre meg tryggere og sterkere som person.
Men så har vi disse sårende ordene .. eller bebreidende ordene .. eller ord som til og med skader. Ord som skaper forvirring..

De skumleste ordene er kanskje de ord jeg TROR at jeg hører. Ja, ikke det at jeg hører stemmer - nei, jeg snakker om dette så utrolig vanlige - at følelsene våre gjør av vi oppfatter ordene på en helt annen måte enn det var tenkt og ment.

Jeg fikk lyst til å fortelle noe jeg opplevde for en uke siden. Jeg var sammen med noen venner som snakket om et (for meg) enkelt tema. Jeg, som ikke kjente noens bakgrunnshistorie, oppfattet samtalen som positiv.
Senere samme dag viste det seg at den ene personen hadde en sår og vanskelig opplevelse bak seg i akkurat dette tema. Temaet kom så brått på henne, at hun oppfattet det som en test. "Satte vi henne på prøve? Ville vi fortelle henne hvor dårlig hun håndterte dette sist?"
Men ingen av oss kjente til dette da temaet kom opp - og det hele var som sagt ment som en positiv og spennende utfordring NÅ.

Det er så underlig å tenke på at vi andre stod rundt og smilte og gledet seg over at dette kunne bli bra - og uten at vi visste det, kjempet hun med noe helt annet. Hun oppfattet ordene som noe annet enn det var tenkt.
Nå gikk det heldigvis bra - for hun våget å si det som det var. Så her kom nye ord inn i bildet; ord som renser opp :-) Ord som tilgir. Ord som leger sår.


Bibelen forteller - som så sant er - at ord har makt. Både positivt og negativt.

Salme 12
De sier: «Tungen gir oss styrke,
og vi har leppene med oss.
Hvem kan da mestre oss?»

Ord.10;19
Den som snakker mye, synder lett,
klok er den som holder tungen i tømme.

Ord.12;18
Tankeløs tale stikker som sverd,
men vismenn har legedom på tungen.

Ord.15;4
En varsom tunge er som et livstre,
men falskhet på tungen sårer sinnet.

Ord.18;21
Tungen har makt over død og liv,
og de som gjerne bruker den, får nyte dens frukt..

1.Pet.3;10
Den som vil elske livet
og se gode dager,
må holde tungen fra det onde
og leppene fra å tale svik

Ord.16;24
Vennlige ord er som dryppende honning,
søte for sjelen og sunne for kroppen


ORD - guri så vikitge de er... Jesus sier også at Guds ord er like viktige å ta til seg som mat er for kroppen. Guds Ord gir liv - som du ser min blogg er opptatt av :-) Så jeg avslutter med salme 19

8 Herrens lov (ord) er fullkommen,
den gir sjelen nye krefter.
Herrens lovbud er pålitelig,
det gir den uerfarne visdom.
9 Herrens påbud er rette,
de gir glede i hjertet.
Herrens bud er rent,
det får øynene til å stråle.
10 Frykten for Herren er ren,
den varer til evig tid.
Herrens dommer er sanne,
rettferdige er de alle.
11 De er dyrebarere enn gull,
enn fint gull i mengde,
og søtere enn honning
som drypper fra vokskakene.
12 Ja, din tjener tar imot
den rettledning budene gir;
å holde dem gir stor lønn.

Ingen kommentarer: