mandag, september 14, 2009

Det gamle er borte - se alt er blitt nytt

Det var Ordet jeg tenkte på i dag. I en helt annen betyning enn hva det er ment.
Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til! (2.Kor.5;17)

Paulus snakker om det nye livet i Kristus. Et liv som formes og utvikles hele tiden. Jeg opplever stadig noe nytt. Som i livet ellers.

Et annet Ord jeg tenkte på var Jesaja 43;18-19
Tenk ikke på det som hendte før, akt ikke på det som en gang var. Nå skaper jeg noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke? Ja, Jeg legger vei i ødemarken og stier i ørkenen.

Før har jeg tenkt på dette ordet som en fantastisk mulighet. Jeg kan glemme alt det som var vanskelig og tungt, og strekke meg håpefullt mot nye gode muligheter som Gud vil gi.
Jeg smiler til meg selv av dette - for hvem har sagt at alt det gamle er triste saker..?

I dag er jeg i en helt spesiell situasjon. Jeg har forlatt det gamle, trygge og sikre - og går inn i noe helt nytt som jeg ikke aner konsekvensene av. Ordene "Det gamle er borte og alt er blitt nytt" - eller "tenk ikke på det som hendte før, akt ikke på det som en gang var" ... de gir helt andre følelser enn det gjorde før.


Rare greier? De samme ordene - og likevel totalt ulik reaksjon.
Jeg kjenner meg urolig - ja til og med redd. Samtidig takknemlig for alt nytt jeg lærer.

Jeg kom til å tenke på en dokumentar jeg så for litt siden. Det handlet om et ektepar som hadde mistet alt de eide pga den økonomiske krisa. De var kommet til pensjonsalder, og hadde spart opp nok til å leve av - men nå var all tryggheten borte.
Klart de var opprørte. Klart de var knust av sorg. Men vet du hvilket råd de fikk? Det lød omtrent slik; "Tenk ikke på det som VAR. Ikke sammenlign dagens situasjon med det dere en gang hadde. Det skaper motløshet og apati. Det skaper passivitet. Tenk på det dere HAR og gjør det beste ut av det. Da gjør du noe aktivt, skaper nye muligheter"

Jeg er i en helt ny situasjon nå. Nesten alt er nytt. Jeg kan velge å se det som skremmende usikkert (har lett for å gjøre det akkurat nå..) eller jeg kan se det som en spennende utfordring. Jeg er ikke lenger i de gamle, trygge rutinene. Hele meg er utfordret.

Jes 41;10 Vær ikke redd, for Jeg er med deg. Se deg ikke engstelig omkring, for Jeg er din Gud. Jeg gjør deg sterk og hjelper deg, ja holder deg oppe med min frelserhånd.

Ååå som jeg trenger disse ordene akkurat nå!! Å grunne på slike ord er visst lønnsomt :-)

Ingen kommentarer: