onsdag, september 02, 2009

Det teller ikke ...

Dagens ord på bibelen.no er fra kjærlighetskapitlet (1.Kor.13)

1 Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

2 Om jeg har profetisk gave,
kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,
om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg intet.

Hvem ville ikke gjort store øyne ved en slik tro? - og likevel teller det ikke...

3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,
ja, om jeg gir meg selv til å brennes,
men ikke har kjærlighet,
da har jeg ingen ting vunnet.

Er det mulig å gjøre dette, uten kjærlighet? Om det bare er idealisme eller plikt som driver meg (eller deg) - så teller det ikke...

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

6 Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Wow - DET er noe å leve opp til det. Men er det mulig?
Nei, ikke etter min mennesklige erfaring. Det er rett og slett umulig. Enda jeg så gjerne vil. Det går liksom til et punkt - og så sprekker den oppblåste balongen...

I meg selv er jeg intet. Jeg er i alle fall ikke nok..

Men bibelen, som jeg har erfart gir meg liv (derav Livet i Ordet :-) gir meg håp. Den sier det er mulig - ikke i meg selv, men gjennom Den Hellige Ånd som Gud selv gir meg (og deg som ber om det)

Og håpet skuffer ikke, for Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den hellige ånd som han har gitt oss. (Rom.5;5)

Derfor mister vi ikke motet, for selv om vårt ytre menneske går til grunne, blir vårt indre menneske fornyet dag for dag. (2.Kor.4;16)

Og det trenger jeg - en stadig indre fornyelse. Ja, og ikke minst; NYTT MOT :-)

Ingen kommentarer: