tirsdag, september 29, 2009

Han skal bevare din utgang og din inngang

Det var ord jeg la merke til i salme 121 for litt siden. Jeg undret meg da over rekkefølgen. I dag våknet jeg og kjente en lettelse og glede over akkurat de ordene. Ja, de ga faktisk håp!

Jeg er nemlig midt i en slik prosess. Jeg har nettopp flyttet - ganske langt også. Jeg er på vei ut av Norge og inn i Sverige. Jeg har min siste uke på min trygge, velkjente jobb her i Norge, og er på vei mot det ukjente. Det har ikke ordnet seg med ny jobb enda, og jeg innrømmer at uroen virkelig har gnaget! Ikke bare uroen for det - men for alt dette nye og ukjente som jeg ikke aner hvordan vil bli. Men dersom jeg ikke håpet at det ville bli bra, så hadde jeg jo ikke tatt sjansen :-)

For 5-6 år siden var jeg også i en lignende situasjon. Riktignok skulle jeg ikke flytte til et nytt land - men jeg kan absolutt kalle det en utgang og en inngang! Og situasjonen var absolutt like skremmende. Kanskje til og med mer. Men gjett hva jeg erfarte?!
"Han bevarte min utgang og min inngang (Salme 121) Han, som kjenner alle mine veier (Salme 139)"

Husker jeg sa den gang "Det ser ut som om Gud visste det lenge før meg, som om Han har gått føre og lagt ting til rette for meg" For det gikk så bra!

Jeg kom til å tenke på en salme til (143) hvor David også kjemper med uro. Det han da velger å gjøre, er å tenkte på det Gud har gjort før. Jeg vil gjøre det samme. Minnes det Gud har gjort for meg før, og stole på at Han som er trofast, også denne gangen skal bevare min utgang og min inngang.

Min ånd er uten kraft,
mitt hjerte stivner i brystet.
Jeg minnes gamle dager,
jeg tenker på alle dine gjerninger
og grunner på det verk du har gjort.

Jeg rekker hendene ut mot deg,
jeg lengter etter deg
som jorden tørster etter vann. Sela
Skynd deg å svare meg, Herre

La meg høre om din miskunn om morgenen,
for jeg setter min lit til deg!
Lær meg å kjenne den vei jeg skal gå,
for jeg løfter min sjel til deg.

Herre, jeg søker tilflukt hos deg!
Lær meg å gjøre din vilje,
for du er min Gud!
Din gode Ånd skal lede meg
på de jevne stier.

Ingen kommentarer: