torsdag, september 24, 2009

Hva er kjærlighet?


Det er noe godt, noe søtt og deilig. En rus av forelskelse og lykke. Noe svevende. Det er noe varmt og godt som to elskede kan dele. Det er masse hjerter og søt musikk.
Joda - det er vel også en del av kjærligheten. GLEDE, ikke minst.

Kjærlighet er å bli elsket - og å elske igjen. Kjærlighet gir denne gode, trygge følelsen.


Men så ... ble kjærligheten borte?! Du vet - den kjærligheten som tåler alt, og utholder alt.. gjør ikke den at jeg alltid er snill..? Gjør ikke den at du alltid bare er god mot meg..? Kan kjærligheten gjøre vondt også..?

Den underlige kjærligheten. Ta vare på den! Gi den grobunn så den vokser og trives.
Samtidig er det lurt å huske på at kjærligheten også kan gjøre vondt. Jeg risiskerer å bli såret... og jeg kan komme til å såre .. den jeg elsker kan gjennomgå noen vanskelig osv..



Guds kjærlighet til oss er stor. Jesus beskriver den som en kilde i oss til LIV. Ja, når Jesus ble født forkynte englene en STOR GLEDE. Men Guds kjærlighet til oss innebar også en smerte..
For han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred. Og ved hans sår har vi fått legedom. (Jes.53;5)
Herre, jeg ber for vår kjærlighet til hverandre. Til våre medmennekser. Hjelp oss når vi strever og krangler det til. Fyll oss med DIN kilde - til LIV

Ingen kommentarer: