fredag, september 18, 2009

Salme 121

Jeg løfter mine øyne opp mot fjellene:
Hvor skal min hjelp komme fra?

Min hjelp kommer fra Herren,
han som skapte himmel og jord.

Han lar ikke din fot bli ustø,
din vokter blunder ikke.
Nei, han blunder ikke og sover ikke,
Israels vokter.

Herren er din vokter, Herren er din skygge,
han er ved din høyre hånd.

Solen skal ikke stikke deg om dagen
og månen ikke skade deg om natten.

Herren skal bevare deg fra alt ondt
og verne om ditt liv.

Herren skal bevare din utgang og din inngang
fra nå og til evig tid.


Dette var dagens bibelord. Velkjent og nydelig.
Enda jeg har både lest og sunget denne salma mange ganger, så oppdaget jeg noe nytt idag som forundret meg. "... din utgang og din inngang ..."
Underlig at det står skrevet i den rekkefølgen? Ville det ikke vært naturlig å si det omvendt? Men så tenkte jeg på siste del "til evig tid" - her er grunnen tror jeg. Når vi med mennesklige øyne sier at livet er slutt, at vi er ved en utgang av livet - da er vi ved inngangen til det evige livet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

takk Siw, det var det jeg trengte aller mest akkurat nå.

Jeg løfter min øyne...

Guds rike fred til deg...

olec

Siw sa...

Tusen takk olec. Blir alltid glad når jeg hører at andre blir velsigna av noe jeg tar opp her i bloggen min.

Tenkte også på - når jeg så det du skrev - at utgang og inngang også kan handle om livssituasjoner. Utgang fra en situasjon man var i, og inngangen til en ny situasjon.
HAN SKAL BEVARE DIN UTGANG OG DIN INNGANG. "Se jeg gjør noe nytt" :-)

Så ja olec - vi løfter våre øyne, for vi vet hvor vår hjelp kommer fra.