lørdag, september 26, 2009

Snakk positivt

Spennende ord i dag syntes jeg, fra bibel.no. Dagens tekst er fra Esek.37;1-6

Herrens hånd kom over meg, og i ånden førte han meg ut og satte meg ned i en dal som var full av ben. Han førte meg rundt omkring dem. Og se, det lå en stor mengde ben utover dalen, og de var helt tørre. Så sa han til meg: «Menneske, kan disse ben bli levende igjen?» Jeg svarte: «Herre Gud, det vet bare du.» Da sa han til meg: «Tal profetisk over disse ben og si til dem: Dere tørre ben, hør Herrens ord! Så sier Herren Gud til disse ben: Se, jeg lar det komme livsånde i dere, så dere blir levende. Jeg lar det komme sener og kjøtt på dere og dekker dere med hud. Så gir jeg dere livsånde, og dere blir levende. Da skal dere sanne at jeg er Herren.»

Først tenkte jeg på dette at det er håp - samme hvor langt nede man er..
Men så ser jeg jo at det er ikke "de døde" selv som tar opp kampen for seg selv. Det er faktisk andre som gjør det for dem.

Hva sier du til omgivelsene rundt deg? Hva fokuserer du på? Nå var ikke profeten her blind for det han så. Han latet ikke som om alt var helt i orden og var ikke blind for de døde bena. Men hva sa Gud? Han ga håp, og ordre om å snakke positivt :-) For å si det på den mildeste måten (ler) Sterkt sagt, talte han profetisk over dem.

Kan jeg gjøre det samme tro? Ikke bare be for dette som jeg finner så vanskelig - men profetere positivt? Jeg smiler litt nå, og innrømmer at jeg føler meg på tynn is. Jeg kan vel ikke bare profetere uten å være sikker på at "Gud har sagt"...? MEN jeg kan være bevisst på hva jeg snakker om. Hva jeg sier høyt med munnen min. For ord har faktisk makt.

Ingen kommentarer: