lørdag, februar 27, 2010

Hvordan ser din Gud ut..?

Mitt gudsbilde har endret seg underveis i livet. Likevel tror jeg at Gud hele tiden har vært (og er) den samme. Det er bare så vanskelig for oss å helt gripe hvem Gud er. Paulus sier det så fint i 1.Kor.13

9 For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, forsvinne. 11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, dømte jeg som et barn. Men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige. 12 Nå ser vi som i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg forstå fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

Jeg leste i Dommernes bok i dag... og jeg innrømmer at det er vanskelig å forstå. Disse krigene og alt som skjedde der - og at Gud gikk med dem når de hogg hverandre ned..? Bibelsteder som Guds-motstandere gladelig siterer.
Jeg kan vel protestere å si at de ikke viser hele bildet - for bibelen har massevis av tekster som viser en kjærlig Gud også. Så bildet de viser blir ikke rettferdig.
Problemet er bare at det kan sies om mange andre også - som forteller om en Gud som bare elsker uansett... som aldri blir sint eller skuffet men bare elsker alle og enhver. Er dette HELE bildet av Gud da?


Kom til å tenke på noe Jesus spurte om en gang "Hvem sier folk at jeg er?" og svarene var ganske forskjellig.
Mitt Gudsbilde har endret seg - og jeg forundres ofte. Jeg kan ikke se hele bildet. Men jeg søker og leter og underveis så TROR jeg av hele mitt hjerte. Og rett som det er, finner jeg nye biter til bildet.Yess, jeg tror på Gud. Å det holder. Én dag skal jeg stå ansikt til ansikt å SE hvem Han virkelig er.

Ingen kommentarer: