torsdag, mai 13, 2010

Gud, hva ser du?

Åndens frukt er... Joda, jeg vet. Og jeg kjenner virkelig på nederlaget!

Ordene fra Davids salme klinger i mitt hode "Herre, hvor lenge..?!" Burde jeg ikke sett resultater av åndens frukter for lenge siden..? Hvor er min tolmodighet? Forståelse? Kjærlighet? Overbærenhet?

Joda, forklaringer (les bortforklaringer..) og unskyldniger kan jeg finne. Egen forståelse (eller missforståelse..?) for egne handlinger kan jeg også se.. Men det skulle vel ikke vært sånn?

En med livets Ånd i seg skulle vel vært full av kjærlighet og forståelse i alle situasjoner..? En som elsket alle - uansett?

Jeg tenker på ordene dine..  "dersom dere bare elsker de som elsker  dere tilbake, har dere da noe å rose dere av? Elsk deres fiender. Velsign dem som forbanner dere"
Herre - hvem klarer dette av hjertet?
Jo, de som virkelig VET at de er tilgitt og elsket av NÅDE... kanskje?

Selv kjenner jeg så alt for godt på mine mangler av både tolmodighet og kjærlighet. Jeg kjenner så alt for godt på min egen egoisme.. og min selvmedlidenhet over situasjoner jeg ønsker skulle vært anderledes.

Åh, som jeg lengter etter å reise meg opp av gjørma og se noen andre enn meg.. Reise meg opp og legge av alt dette. Lurer på om jeg former en bønn akkurat nå?

Herre - hva ser du... i meg?
"I begge Mine hender har Jeg tengnet deg.. Du er elsket. I begge mine hender har jeg tegnet ditt medmenneske. Det er elsket"

Herre, jeg ber! Fortsett ditt verk i meg. Form meg til den du vil jeg skal være. Jeg vet det er godt. At du har gode tanker - både for meg og de som er rundt meg!

Salme 138; Av David
   1. Jeg takker deg, Herre, av hele mitt hjerte,
        jeg lovsynger deg for guders øyne.
   
 2 Jeg kaster meg ned for ditt hellige tempel
        og priser deg
        for din miskunn og trofasthet.
        Du har gjort ditt navn og ditt ord
        større enn alle ting.
   
 3 Den dagen jeg ropte, svarte du meg;
        du gav meg mot og kraft i sjelen.
   
 4 Alle jordens konger skal prise deg, Herre,
        når de får høre de ord du har talt.
   
 5 De skal synge om Herrens veier,
        for Herrens herlighet er stor.
   
 6 Ja, høy er Herren, men han ser til de lave;
        langt bortefra kjenner han de stolte.
   
 7 Om jeg vandrer i trengsel, holder du meg i live,
        du retter hånden mot mine rasende fiender
        og berger meg med din høyre hånd.
   
 8 Herren vil fullføre verket for meg.
        Herre, din miskunn varer evig.
        Hold ikke opp med det verk du gjør!

Ingen kommentarer: