fredag, august 27, 2010

Bevar dine tanker

Bevar ditt hjerte
framfor alt du bevarer
for livet går ut fra det
(Salomos Ordspråk 4;23)


Bevar ditt hjerte. Bevar dine tanker. Det er jo tankene som styrer selve livet. Er jeg redd, handler jeg ut fra det. Tror jeg på en løgn, så handler jeg ut fra det. Tror jeg sterkt på noe, så handler jeg ut fra det. Er mine tanker destruktive... ja, så blir jeg destruktiv. Tror jeg håpefullt og frimodig, så handler jeg ut fra det.

Bevar ditt hjerte. Eller som en annen sa "Tenk over hva du tenker på" Det blir påstått at man fritt kan velge sine tanker.  Et ordtak sier "Du kan ikke hindre fuglene å fly over hodet ditt - men du kan hindre dem i å bygge rede der.." Tankene kommer - uten stans. Mitt valg ligger i å velge eller forkaste dem.
Men de kommer jo så fort! Og ikke bare én gang!! De vanskligste negative tankene er de som virker sanne, men som i virkeligheten er løgn..

Jeg leste en bok for mange år siden, som handlet om akkurat dette - løgntanker som virker sanne. Blant de mest kjente tankene er vel denne "jeg greier ikke" Forfatteren fortalte om ei som ikke klarte å motstå iskrem. Det var umulig for henne. Hun bare måtte ha det. Trodde hun. Forfatteren spør henne "Dersom jeg stod med en pistol mot ditt hode, og sa at jeg ville skyte om du tok en eneste bit til. Hva ville du da gjort?" Jo, da hadde hun selvsagt latt være. "Altså kan du" ble konklusjonen. "Du tror på en løgn"

Veldig satt på spissen. Men er det ikke sant da..? Det hun trodde var umulig, var ikke helt umulig...
 Jeg sitter fast i en lignende tanke.. Jeg vet jo at det ikke er umulig. Det er jo derfor jeg prøver igjen og igjen. Og igjen. Det har jeg faktisk gjort i 35 år :-/ Jeg elsker søtsaker. Ikke bare på lørdager - nei, helst hver dag. Godis i løsvekt er favoritten. Lurer på hvor mange ganger jeg har tenkt at "Detta er siste posen. I morgen begynner jeg et nytt og bedre liv"

Jeg har prøvd ganske mange varianter. Lest og lyttet, prøvd og feilet. Stort sett nyter jeg disse søtsakene - men jeg opplever det skremmende at jeg ikke klarer å la være. Som om det binder meg. Desuten vet jeg jo også at det er helsefarlig... Jeg har to viljer. Den ene viljen er sunnhet, den andre viljen VIL nyte. Den siste viljen er sterkest - og jeg velger den jeg egentlig ikke vil velge.

Bevar dine tanker. Så bevarer du ditt liv. Jeg hører - men vil ikke høre... eller?

Nå syntes du sikkert at dette var en bagatell. Men det er bare et eksempel. Du har, sikkert som jeg, enormt med tanker i hodet. Tanker som gir mot, og tanker som gir mismot. Tanker som bygger, og tanker som ødelegger. Og vi har muligheter til å velge, veilede og bevare tankene våre.

Kanskje du protesterer, for du har en annen erfaring. Jepp, det har jeg også. Noen tanker bare kommer.. og lander uten at jeg klarer å endre dem. Gjør så godt du kan, med det du kan! Ikke gi opp alle tankene, bare fordi noen er ekstra vriene. Ta vare på tankelivet, så tar du vare på selve livet!

 "Ja takk, begge deler"
Men om jeg velger det, så går livet mitt ut fra det. Min livskvalitet blir selvfølgelig best på frukt og grønt..
Jeg kom over en artikkel som er verdt å ta en titt på. Den sier vi kan trene opp tankelivet på samme måte som vi trener kroppen eller øver oss på andre ting. Lær deg å tenke sunne, gode tanker :-)
Jepp, jeg trenger så absolutt å trene. Å da tenker jeg på mer enn eksemplet jeg har nevnt her.

Ingen kommentarer: