onsdag, oktober 06, 2010

Babels tårn

 Menneskene hadde bestemt seg for å bygge et tårn som gikk helt opp til himmelen :-) Joda, jeg kan jo smile i dag, for vi har jo fått mer kunnskap siden den gang. Men hadde jeg vært en av dem, ville jeg garantert hatt samme overbevisning som dem - at tårnet virkelig kunne nå helt opp til himmelen.

Men nå var det ikke dette jeg tenkte på i dag. Jeg tenkte på språkforvirring... (der forvirret Herren all verdens tungemål (1.Mos.11)
Det hendte i Babel - så da vet du sikker hvor uttrykket "å bare bable" kommer fra :-)

Jeg har flyttet til Sverige - og selv om våre to språk er nokså like, så dukker det opp litt språkforvirring i ny og ne. De fleste av disse er jo bare å le av. Det lar seg gjerne lett forklare.

Da er det verre med det indre språket - om du forstår hva jeg mener med det. Jeg kan si noe som du kanskje oppfatter på en helt annen måte enn jeg hadde tenkt eller ment. Og du kan uttrykke eller formulere noe jeg ikke klarer å gripe eller forstå.


"vi snakker ikke samme språk" Du har sikkert hørt det :-) Det oppleves så merkelig! Selv om vi forstår alle ordene - så kan det være så vanskelig å tolke dem... Jeg kan TRO at jeg forstår, og likevel høre den andres fortvilelse i at jeg ikke forstår. Eller jeg kan si rett ut at jeg ikke forstår, hvor på den andre prøver igjen og igjen å forklare. Jeg forstår ordene, men... det er ikke nok. 


Tenk om jeg kunne hatt det like lett som Gud der :-) Salme 139 sier "før jeg har et ord på tungen Herre, vet du det FULLT OG HELT"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastisk blogg du har laget =D
Får skikkelig godfølelse av å lese den!

Siw sa...

Leeer - næmen, nå ble jeg glad :-)