torsdag, oktober 14, 2010

Indre ro

Jeg må innrømme at jeg lengter etter indre ro. Kanskje du blir overrasket over å høre at jeg gjør det? Jeg mener... min tro på Gud som Far, som gjennoppretter, som tilgir og elsker meg? Burde ikke min tillit til Gud - som en alltid tilstedeværende beskytter - gi meg ro?

Jeg kjenner ikke uro for frelsen. Jeg er ikke urolig for at hans trofasthet ikke holder. Jeg tror på at Gud elsker meg.
Likevel sliter jeg med å finne indre ro.

Jeg leser bøker (ditt hellige rom, den inre trägården, et forandret sinn, m.m) og kjenner lengselen vokser. Men kan jeg finne den? Jeg skrev "leser" - men skulle kanskje heller skrevet "prøver å lese" - for det er vanskelig å finne konsentrasjonen.

Lurer på hvor denne uroen egentlig kommer fra? Hva kan jeg gjøre for å finne den..? Er det bare en øvelselssak jeg ikke har vært tålmodig nok med?
Vet du hva jeg gjorde for noen år siden, for å finne ro? Jeg gikk ned til elva - beste plass på jord akkurat da. Jeg skal innrømme at roa ikke varte så alt for lenge, men likevel nok til å hente ny styrke :-)
Jeg finner ofte ro ved å skrive - også denne gangen. Som om DHÅ viser jeg ting jeg har lest, eller erfart. Først elva, så Maria. Jeg ser henne for meg der hun synker med ved Jesu føtter og bare lytter. Bare er.
Herre, jeg ber deg om hjelp midt i min uro. Hjelp meg å finne den indre ro som bare du kan gi. En ro som varer, enten "sola skinner eller det er stormfullt vær"

Hvorfor jeg tror at det er DHÅ? Fordi jeg ofte kjenner meg oppmuntret av det. Og fordi vi har et løfte på det  :-)
Joh.14;26
Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.

Joh.14;27
Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet.

2.Mos.33;14
Da sa Herren, Jeg selv skal gå med, å Jeg vil føre deg til ro.
Salme 138;8
Herren vil fullføre verket for meg.
Herre, din miskunn varer evig.
Hold ikke opp med det verk du gjør!

AMEN

Ingen kommentarer: