fredag, november 19, 2010

målbevisst?

Joda, jeg har noen drømmer i livet, men hva gjør jeg for å oppnå dem? Jeg  legger noen planer, men kommer det noe i veien (noe det ofte gjør) så ombestemmer jeg meg. Eller glemmer alt jeg planla...


Skremmende å tenke på, hvor ofte jeg bare seiler gjennom livet, og tar det som det kommer. Jeg gir opp for lett, og liker visst å ha det sånn passe bedaglig.

Nesten så jeg skammer meg - nei, ikke nesten. Jeg gjør det.


Nå er det ikke bare latskap som gjør at jeg ikke er mer målbevisst. Det er også frykt. Frykten for ikke å klare det. Frykten for hva andre måtte tenke og mene om mine kunnskapmer/ferdigheter  (eller enda verre, mangelen av dem..?!)


Paulus var skikkelig målbevisst;
Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak, og strekker meg etter det som er foran, og jager fram mot målet, mot den seiersprisen som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.  (Filipperne 3;13-14)

Nesten så jeg kjenner kampgløden gniste til i meg også (leer) 

Det er et vers til jeg tenker på. Fra Jakobs brev. Verset er både godt og ubehagelig på en gang. Den starter så her;
Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få.  (Jak.1;5)

Godt, ikke sant? Men så fortsetter den slik;
Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og dit av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, splittet som han er, og ustø i all sin ferd.

Jeg har, for å være helt ærlig, følt at den siste delen har knust den første. Som om Jakob først kommer med håp, for så å ta det tilbake..

Men i dag har jeg tenkt litt anderledes på dette verset. Det er kanskje ikke så hardt som det ser ut til. Det er rett og slett klare fakta - en sannhet som gjør litt vondt. For hva kan man oppleve i livet, uansett hva det måtte være, om man bare vingler hit og dit? Om jeg aldri er målbevisst, hva kan jeg da oppnå?


Det kan være mange grunner til at man ikke er målbevisst. Frykt, dårlig selvbilde, tankeløshet kanskje..? Eller latskap.?

Kong Salomo sa som følger;
Den late vil ha, men får ikke noe,
        de flittiges ønsker blir rikelig oppfylt.  (Ord.13:4)

Den late vil ikke pløye om høsten,
        i skurdonna leter han forgjeves etter grøde.  (Ord.20;4)



En annen måte å si det på - det Jakob sa? Eller som en annen ola normann sa "vi skal høste det vi sår"


Er det da håp for oss som strever? Ja, jeg tror det - så lenge jeg ikke gir opp, men prøver igjen - og  igjen. 

2 kommentarer:

A worshipping heart sa...

Hei!
Bra blogg, og bra innlegg, og det er sant som du sier, er viktig å være målbevisst. Samtidig; husk på at de små stega du tar i hverdagen, som da ofte kan føles som du seiler gjennom livet, de stega er med å legge et grunnlag for alt du skal gjøre. Og plutselig er man en helt annen plass enn man hadde forestilt seg, fordi man har tatt det steg for steg.
Så ja; la det bli plantet drømmer og tanker i deg om hva du skal, men ikke stress med å komme dit. Gud legger det fremfor deg når du er klar for det, og plutselig lever du drømmene dine! :)

Ha en fin uke!

-Ida :)

Siw sa...

Tusen takk for oppmuntringen Ida!