lørdag, mars 05, 2011

Et nytt steg inn i framtiden

Ja, det gjør vi faktisk daglig. Men i dag tar jeg et aldeles nytt :-) ved å velge en helt ny vei i livet. Ja, ikke at det er så revlosjunerende (ler) men jeg blir med på noe jeg aldri har vært med på før. Røper ikke mer i denne omgang. Tenker bare at dette er noe alle er igjennom fra tid til annen. Nye valg i livet. Noen får større konsekvenser enn andre.

Jeg vet litt om hva fortiden ga meg - jeg vet en del om hva jeg har - men framtiden kjenner ingen. Både spennende og skremmende på en gang liksom... Hvordan vil livet arte seg? Hvor lenge får jeg være her på jorden? Og hva skjer etter døden?

Jo, selvsagt tror jeg på en himmel, et liv etter døden. Det kan likesom ikke være så at man bare lever som et lite pust i tiden, for så å aldri eksistere. Det virker mer utenkelig for meg, enn at det er et liv etter døden. Men hvordan det vil bli? Har ingen anelse. Men i det jeg leser og tror på, må det være noe utrolig godt.

Hva med helvete da..? Lenge har jeg sagt at jeg ikke tror på det. Jeg vil ikke tror på det... jeg har venner og familie som ikke tror på Gud. Selvsagt har jeg vanskelig for å tro at dette skulle være deres framtid. Hvilken Gud ville det vært? Jesus døde jo også for dem.
Jeg vet at de ikke sier ja til Jesus. Men de sier ikke ja til helvete heller... de bare tror ikke. Jeg har ikke klart å overbevise dem. Ikke Gud heller...
Men OM det ikke skulle være et helvete, hva var det Jesus ville fortelle med lignelsen om den rike mannen og Lasarus? Eller om "mørket der ute, hvor de gråter og skjærer tenner"..? Og hva er det åpenbaringen vil fortelle?

Noen snakker om den annen død, eller den evige død - men selv det er vanskelig å gripe. Skulle noen leve evig og andre bare forsvinne? Hvor blir det så av de?

Nei - alt dette er umulig å gripe. Og egentlig trenger jeg vel ikke å gjøre det heller? Så lenge jeg tror, og kjenner at Gud gir meg liv her og nå - så er det jo DET som teller. Evigheten vil bli det det blir uansett. Jeg kan ikke spre evangeliet for å hindre andre i å komme til et helvete jeg hverken tror på eller vet noe om. Men jeg sprer gjerne hva Gud betyr for meg her og nå - og hva han kan bety for deg - om du vil :-)

For meg er Gud det beste jeg har i livet. Ja, Han er selve LIVET for meg. En jeg deler alt med, ber om råd hos, får trøst og veileding hos. En jeg har erfart og opplever er trofast gjennom alt. Jeg kunne faktisk ikke tenke meg et liv uten. Og bibelen er for meg så mye mer enn en regelbok. Det er mye skatter i den. Men selvsagt også ting som provoserer, ting jeg ikke forstår, og ting jeg har problemer med å tro... (joda, sånn er det - men det snakker meg åpent med Gud om . Han som ser og forstår, sin elsker meg og som venter tålmodig på meg)

Det nye steget inn i framtiden, det tar vi sammen - Gud og jeg ;-)

Ingen kommentarer: