tirsdag, juni 28, 2011

å behage Gud

Jeg tror egentlig at mange av oss kristne har et önske om å behage Gud. Du vil kanskje protestere, og si at det er umulig? Likevel vil jeg påstå at vi strever med akkurat det. Det ligger i oss at vi må fortjene alt vi måtte få. Enten det er av Gud eller mennesker. Visst kan vi få en gave i ny og ne - men selv det bör vi kanskje fortjene?

"Er det noen snille barn her?" For slemme barn får vel ingen julegaver..? Og når vi blir eldre lärer vi sannheten i at vi skal höste det vi sår.

Jeg vet - det er faktisk en sannhet.
Men det finnes en sannhet til, og det er at Guds andre navn er "Gud tvert i mot" :-) Hans förste navn er "Jeg ER" - om du ikke visste det.
"Gud tvert í mot" kaller jeg ham fordi jeg så ofte opplever at Gud er så anderledes enn oss mennesker. Og Jesus prövde også å läre oss til å bli litt sånne "tvert i mot" mennesker (elsk deres fiender, velsign de som forbanner dere)

Jeg kjenner meg ofte velsigna av Gud. Og i dag tenkte jeg at jeg så gjerne vil gi noe tilbake. Det var derfor tanken kom "Hva kan jeg gjöre for å behage Gud? KAN jeg gjöre noe?" Jeg prövde å tenke på noen skriftsteder. Kom bl.a. på dette fra juleevangeliet, der englene synger til mennesker som HAR Guds velbehag. Så da må det jo väre mulig? Men hvordan?

Dette måtte jeg finne ut av, så jeg sökte litt på bibel.no og kom fram til noe som egentlig ikke burde overraske. Likevel smilte jeg mot Gud, for det var jo ikke dette jeg hadde ventet å finne;

Herren har behag i dem som frykter ham
og venter på hans miskunn.

(Salme 147;11)


Tenk, han har behag i den som tar i mot hans miskunn. Den som tar i mot - ikke den som gir!
Igrunn litt tvert i mot av oss mennesker som gjerne vi ha og ha, ikke sant..? Men når det er sagt, så har vi jo også lärt litt av Gud når vi istemmer vår erfaring i at "den störste glede man kan ha, er å gjöre andre glad"

Åh Herre, jeg takker deg i kveld for din miskunn! For din nåde. Jeg trenger den daglig, og er så glad for din trofasthet!!

Klagesangene 3;21-26 sier;

     Men én ting legger jeg meg på hjertet,
          og dette gir meg håp:
        
   
  
 Herren er nådig, vi går ikke til grunne.
          Hans barmhjertighet tar ikke slutt,
        
   
  
den er ny hver morgen.
          Din trofasthet er stor.
        
   
  
Jeg sier: Herren er min del,
          jeg setter mitt håp til ham.
        
   
 
Herren er god mot dem
          som venter på ham og søker ham.
        
   
  
Det er godt å være stille
          og vente på hjelp fra Herren.


2 kommentarer:

Mia sa...

Det er så sant, vi har ikke så lett for å ta i mot uten av vi føler det er fortjent! Har akkurat oppdaget bloggen din og finner den inspirerende og lærerik! Jeg har lett lenge etter blogger som skriver om det å være kristen. Må bare si at jeg kjenner meg veldig igejn i det du skrv i forrige innlegg, tankene og følelsene våre blir ofte ganske intense og overveldende.
Håper det er greit om jeg legger deg til min bloggliste?

Vennlig hilsen Mia

Siw sa...

Takk for oppmuntringen din :-) klart det er ok!