fredag, juni 24, 2011

Skapt til å velge

Vi velger hele tiden. Enkle ting, nødvendige ting, meningsløse ting, morsomme ting, gode ting, vanskelige ting ... umulige ting... vi velger fordi vi vil, eller fordi vi føler vi MÅ. Av og til sier vi at vi ikke har noe valg - men også det er et valg. Jeg velger jo om jeg skal følge det jeg MÅ eller ikke, ikke sant?

Tror jeg selv har strevd mest med det å velge og velge bort tanker. Et valg som rett og slett er alfa og omega! For tankene skaper livet. Som Kong Salomo skrev "Bavar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for LIVET går ut fra det"
Lenge trodde jeg at alle tankene som strømmet gjennom mitt hode, var den jeg var. Men i dag tror jeg så absolutt at det er en blanding. Tanker som kommer utenfra (tanker som andre gir oss, og tanker som kommer fra en åndelig verden..) og innenfra (det som er mine egne tanker).
Tankene skaper ikke bare livet - de gjør også noe med kroppen! Kong salomo sier "Vennlige ord/tanker er som dryppende honning, søte for sjelen og sunne for kroppen." Og vonde tanker da, hva gjør de? Kloke ord fra kong Salomo igjen; "Glede i hjertet gir god helse, mismot tærer på marg og ben." De tar livet av meg... dersom jeg da har valgmuligheter, da vil jeg gjerne velge dem bort!

Jeg snakker ikke om å lukke øynene og late som. Av og til er det faktisk nok å bare tenke over hva man tenker på... Djevelen er en løgner, og han har en egen evne til å få løgnene til å virke sanne. Så kjemp imot. SE hva tankene sier, og bruk fornuften!
Jeg vet at tankene av og til kan være så innviklet at man ikke ser løsningen. Da vil jeg oppmuntre deg til å søke hjelp.

Selv har jeg fått hjelp gjennom oppbyggende bøker. Gjennom samtaler og ikke minst gjennom min tro på Gud. DHÅ som min veileder.

Siterer nok en konge :-) Nemlig David
Herre, vis meg dine veier,
og lær meg dine stier!
La meg få vandre i din sannhet;
lær meg, Gud, for du er min frelser.
Jeg venter dagen lang på deg.

Herren har fortrolig samfunn
med dem som frykter ham,
i pakten med ham får de rettledning.
Jeg vender alltid mine øyne mot Herren,
for han drar mine føtter ut av garnet.

La oppriktighet og rettsinn verne meg, Herre,
for jeg setter mitt håp til deg.

(fra Salme 25)

Kan jeg få anbefale den siste boken jeg har lest? KJEMPEBRA! "Den jag vil vara" av John Ortberg. Orginaltitten "The me I want to be"

Ingen kommentarer: