torsdag, juni 09, 2011

Thimothy Gallagher's «The Examen Prayer»

Når dagen er over, er det gjerne tid for ettertanke - refleksjoner, gjerne formet som bønn/dialog med Gud. En hjelp som absolutt har vært til velsignelse for meg, er Thimothy Gallagher's «The Examen Prayer» Jeg har lyst til å dele noe fra gårsdagens refleksjon;

INNGANG
Jeg påminner meg om hvordan Gud kjærlighetsfullt ser på meg når jeg begynner min refleksjon
Den påminneslen trenger jeg. For det er så lett å tro at Gud er skuffet over meg. Kanskje han er det..? Uansett er det noe som er større enn dette hos Gud; Hans kjærlighet!

Steg 1; TAKKSIGELSE
Jeg noterer de gaver som jeg har mottat under dagen gjennom Guds kjærlighet til meg
  • en deilig følelse av å ha god tid. Det hadde jeg da jeg tok trikken inn til sentrum i dag. Jeg virkelig nøt det.
  • Fikk et deilig svar fra en kollega, som vil være min refefanse her fra Sverige
  • Gikk en tur, og nøt den fantastiske utsikten fra toppen av Bjørkø. Det var sååå deilig å være der. Og jeg fikk besøk av flere vakre sommerfugler. Tre av dem skilte seg ut; Svalestjert; Amiral og Påfugløye. Jeg tenkte faktisk der og da på det bibelverset jeg har i gangen, om at jeg fryder meg over det verk Gud har gjort!
  • Jeg får besøk fra Norge i helgen , min niese og hennes mann
steg 2; LENGSEL
Jeg ber Gud om forståelse og innblikk i hvordan Guds kjærlighet har vært tilstedeværende i mitt liv i dag.
Det første jeg tenkte, var at Gud helt klart var tilstede i det jeg har nevnt over. Men en indre påminnesle kom. Jeg tror det er DHÅ som påminner :-) Gud var til stede i alle mine situasjoner i dag. Alle mine møter jeg skrev om i dagboken – til både glede, tabber, blinkskudd, irritasjon og sorg... Åååå Gud, jeg takker deg for det!! At du er der alltid. Takk for dine tanker som du deler med meg. Som veileder meg når jeg trår feil.

Steg 3; REFLEKSJON
Sammen med Gud reflekterer jeg over min dag. Jeg noterer de bevegelser og tanker som Gud har gitt meg. Jeg noterer også det som ikke har vært fra Gud. Jeg reflekterer siden over mine valg som jeg har gjort under dagen.
Det har vært en aktiv dag. Kreativt. Full av glede og håp.
Tanker og bevegelser Gud har gitt meg?
  • glede over Hans skaperverk
  • glede over at Han er ved min side, i ALLE situasjoner
  • glede over Hans veileding
  • glede over å kunne glede andre (f.eks de som kommer i helgen)
  • glede over min kreativitet (lys og bilder)
Det som ikke har vært fra Gud? Måtte være min irritasjon... Jeg kunne svart mer fattet, og likevel fått sagt det samme.
Samtidig kjenner jeg meg frustrert over tanken. Det å bli sint og irritert er jo en del av livet. Kanskje jeg tenker feil? Bibelen sier noe sånt som at «når du blir sint, så synd ikke» Det viser vel at det er lov å være sint – men man må samtidig være forsiktig så man ikke synder (skader en annen i ord eller handling f.eks?)

Jeg valgte å være ... litt kort i en spesiell tlfsamtale...
Jeg valgte usunn kost igjen...
(hvorfor valgte jeg å begynne med de negative valgene..?)
Jeg valgte å gå en tur i dag.
Jeg valgte å ta exsamen.
Jeg har valgt å tenke ut ideer om å lage ord og bilder over det som gleder meg :) Kom til å tenke på Karsten Isachsen som samlet på gode sitater han kalte «lyspunkter» Bra tittel det!

Steg 4; TILGIVELSE
Jeg ber om helbredelse og tilgivelse fra kærlighetens Gud som elsker og reskpekterer meg og bærer mitt hjertes byrder.
Jeg kjente en stor lettelse når jeg kom til denne delen. Hadde nesten glemt dette punktet (ler) Å Herre, takk at du tilgir meg alle feilsteg jeg tok i dag. Takk at du har helbredelse å gi til alle såre og irriterte følelser... Jeg ber for de to jeg var sint på i dag. Velsigne dem Herre. Som du har velsignet meg, også ufortjent ;-) (leer)

steg 5; FORNYELSE
Jeg ser framover mot neste dag, og med Gud begrunner hvordan jeg kan leve i Guds kjærlighet for meg.
1:Joh.3;1 sier «Se hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss; at vi får kallse Gud barn, og vi er det!»
Ja, det er noe jeg ER, av bare nåde. En gave. Men en gave må tas i mot også – i en aktiv handling. Så her kommer min del av handlingen; Ef.4;22-24 sier «Dere skal ikke leve som før, men legge av det gamle menneske som blir ødelagt av de forførende lystene... Dere må bli fornyet i sjel og sinn og kle dere i det nye menneske, som er skapt etter Guds bilde til et liv i rettferdighet og hellighet etter sannheten»

Jeg er ikke akkurat helt der ... men jeg er i prosessen. Eller rettere sagt, VI er i prosessen; Gud og jeg.

Salme 25;14-15 sier «Herren har fortrolig samfunn med dem som frykter Ham. I pakten med Ham får de rettleding. Jeg vender alltid mine øyne mot Herren, for Han drar mine føtter ut av garnet»

UTGANG
Medvitende om Guds nærvær avslutter jeg min refleksjon.

Ingen kommentarer: