søndag, oktober 16, 2011

Dagens ord

Dagens ord i min bibelleseplan, var Job.6
Snakk om å møte smerter i livet..? Totalt uforståelige sådanne også! Og som  om dette ikke var nok, kommer bare noen få venner - og det de har med til "trøst", er tunge beskyldninger som ikke en gang var sanne.

Midt oppi det hele måtte jeg likevel smile da jeg så første del av dette kapitlet.

Da tok Job til orde og sa:
2
Å, om mitt mismot kunne veies
og min ulykke legges i vektskålen.
3
For nå er den tyngre enn sanden ved havet;
derfor taler jeg så tankeløst.


Han visste at ordene var tankeløse...
Nå vet jeg jo ikke helt eksagt hva Job mente med det... Men jeg tenkte selv på hvor lett det er å synke enda lenger ned i gjørma når dagene er tunge - nettopp fordi jeg surver rundt på de deprimerende tankene om og om igjen. Det er tankeløshet, for jeg vet at jeg bare synker enda dypere ned i sorgen rett og slett.


Helt ærlig, så tror jeg det er greit å kjenne, føle og snakke om det en stund - men så må de fornuftige tankene komme - de ord som bygger opp igjen rett og slett.
Som jeg skrev sist; let etter de glade tankene. For de er absolutt der. Jeg håper i alle fall du finner dem. Be om hjelp til å finne dem om du ikke klarer det!! For glede i  hjertet er rene medisinen :-)

Ingen kommentarer: