torsdag, oktober 06, 2011

savn

Jammen er det et stort begrep!! Tema har jobbet i meg, og da jeg søkte litt på nettet, ramlet jeg over følgende setning "Jeg savner å ha mer å velge mellom i garderoben"... Jo, det kan vel kalles savn det også. Men hva blir det, om man sammenligner med dem som har mistet noen nære, kjære?

Så ja, savn er et STORT begrep. Og det blander seg med andre følelser - både vonde og gode. Enkle og mer kompliserte.

Hva tenker du på når du hører ordet savn..?

Savnet som jobbet i meg i går, var litt underlig. For det jeg savnet, finnes egentlig ikke. Jeg bare drømmer og håper at det kanskje... tenk om... (som om jeg har glemt hva jeg egentlig mistet...)
Ramlet du av lasset nå? Jeg humrer og ler litt, og forstår deg godt.
Samtidig som jeg er takknemlig til Gud som kjenner og forstår absolutt alt!

Savn blander seg visst med mange andre følelser, alt etter hvilken situasjon. Sorg og savn, savn og lengsler, savn og tap, savn og håp.

Det var vel en form for savn David kjente, da han lengtet så sterkt etter Gud?

Likesom hjorten stunder etter bekker med rennende vann,
slik stunder også min sjel
etter deg, min Gud.
Min sjel tørster etter Gud,
etter den levende Gud.
Når kan jeg få komme
og tre fram for hans åsyn?  (Sal.42;2)

Savn kan være ganske vondt å bære på. Og går det over i sorg, og tyngre stunder, kan jeg også lære av kong David. Da valgte han å hente fram de gode tankene om hva Gud hadde gjort. 

Min ånd er uten kraft,mitt hjerte stivner i brystet.
Jeg minnes gamle dager,
jeg tenker på alle dine gjerninger
og grunner på det verk du har gjort.  (Salme 143;4-5)

Ja, Gud er så absolutt god. Jeg kjenner meg velsignet. Jo mer jeg tenker på alt det gode jeg har opplevd i Guds omsorg - da kjenner jeg gleden vokse. Savnet er der fortsatt, men den smerter ikke på samme måte lenger.

Ingen kommentarer: