lørdag, oktober 15, 2011

Vær glad :-)

Det er en utfordring som gir god helse, ikke bare i følge kong Salomo som skrev så. Bare hør det kjente uttrykket om at "en god latter forlenger livet" - to ord av samme sak, ikke sant?

Når jeg strever med tankene, kan det av og til være vanskelig å følge oppfordringen. Kan man være glad pr valg da? Er ikke det noe som kommer, som en deilig overraskelse?
Jo, det kan det absolutt være. Men det hanlder mye om valg.
Jeg hører en del på Joyce Meyer for tiden. Og er det noen hun snakker mye om, så er det bevisste valg av gode tanker.

Det gode med å bevisst velge en glad tanke, er at det gjerne kommer flere som følge av denne ene glade tanken. Nesten som om jeg legger et frø av glede inni meg.

Nå kan jeg ikke si at jeg alltid er glad, slik Paulus oppfordret meg til å være... men jeg har denne kilden i meg. Sånn sett kan jeg si at jeg alltid HAR gleden, selv om jeg ikke alltid ER glad.

Har du en tung dag? Det er lov. Du trenger ikke lukke øynene og late som om det ikke er der. Men du kan også lete fram noe som gjør deg glad. Det vil gi deg styrke - som om noe av det tunge på dine skuldre slipper taket. Det er i alle fall hva jeg opplever.

Ingen kommentarer: