mandag, november 21, 2011

Jesus elsker meg

Jeg kjenner meg ofte trygg i Gud. Tror på hans nåde. I alle fall med hodet! Følelsene kan nok av og til… Ja, hva skal jeg si?
Som nå – da jeg skrev denne overskriften “Jesus elsker meg” – så måtte jeg se på teksten i noen sekunder i undring. Gjør han? Elsker?

Jo, det er klart at han ikke kunne gått i døden om det ikke var av kjærlighet den gangen. Men nå? Elsker han meg NÅ?

Jeg vil så gjerne søke mer av Gud. Og tenker bl.a. at jeg MÅ bruke tid om morgenen. Også får jeg dårlig samvittighet om jeg ikke får dette helt til.
Det var nettopp denne følelsen som fikk meg til å tenke på hva jeg hørte på møtet i går. Om at kjærligheten driver frykten ut. KJÆRLIGHET. Ikke kampen mot dårlig sammvittighet. Det er ikke samvittigheten som driver frykten ut. Det er kjærlighet. Det er ikke pliktoppfyllelse eller egne gjerninger som driver frykten ut. Det er kjærlighet. Gjensidig kjærlighet.

Dagens tekst fra Matt.18 minnet meg også om dette. Jesus som tar fram et lite barn som det største i Guds rike. Han snakker varmt om å ta seg av de små – og at han selv kom for å søke det som var fortapt. KJÆRLIGHET. Et annet skriftsted jeg kom på da jeg leste dette, var fra Joh. der Jesus sier at han ikke er kommet for å dømme verden, men for å frelse. KJÆRLIGHET.

Herre, jeg trenger virkelig å hvile i dette. Å la din kjærlighet virke i meg, så jeg kan elske deg tilbake. Dårlig samvittighet for at jeg ikke gjør det nok her og nå? Nei, faktisk ikke :-) for ordet ditt lærer meg at vi elsker fordi Gud elsket oss først (1.Joh.4) Og at håpet ikke skuffer for Guds kjærlgihet er utøst i våre hjerter ved DHÅ som han har gitt oss. (Rom.5)

http://youtu.be/MMCR4p5mSjQ Yes, Jesus loves me

Herre, jeg ber for dagen i dag. Jeg vil minne meg om sannheten i at du elsker meg. Jeg trodde faktisk at jeg trodde på det… men antagelig er det en trygg teori som virkelig trenger å flytte inn i hjerte, sinn, tanker og følelser. Du elsker meg. Du elsker meg. (Ja, han elsker deg!)

Ingen kommentarer: