tirsdag, mars 27, 2012

Glede

Jeg vet ikke om jeg skal nummerere flere, men her er i alle fall nok en forsvarsteknikk - mot "den ondes brennende piler"; GLEDE

Paulus oppfordrer oss flere ganger til å glede oss, ja som han sa "Jeg blir ikke trett av å gjenta det, GLED DERE!"
At glede er sunt, er vi nok alle enig i. Vi har både bibelord og profane ordtak som sier det samme "En god latter forlenger livet" og kong Salomo skrev i sin tid at "Glede i hjertet gir god helse"
Kong Salomo fortsatte også med at "mismot tærer på marg og ben"...

Jeg har en venninde som sier det samme, med helt andre ord. Hun snakker om røde og blå tanker. Røde tanker, opplevelser og situasjoner - er slike som skaper triste, tunge og kanskje smertefulle følelser. Blå er da det stikk motsatte. Og som hun sier, mange situasjoner har en blanding av rødt og blått, i ulik grad. Det er viktig med balanse. Så har jeg en skikkelig rød dag, trenger jeg å lete fram noe som er helt blått.

Det har vært så interessant for meg å tenke på, etter at hun fortalte meg dette. Jeg har gått på oppdagelsesferd liksom, for å se hva som skaper blå tanker hos meg.

Da jeg gikk tur i skogen i dag, sola skinte gjennom trærne og flere vårblomster var kommet. Ja, til og med noen sommerfugler! - da tenkte jeg "DETTE er virkelig en helblå time!" Rett forsvarsteknikk mot tunge tanker. I alle fall for meg. Hva funker for deg..?







Ingen kommentarer: