søndag, mars 04, 2012

Lær meg å telle

Jeg sitter og har en stille stund. Lysene er tent, og Glenn Gulli synger i bakgrunnen.

For meg er livet Kristus, og døden en vinning,
ja, en vinning.
Det er så mye bedre å være der hvor,
hvor Han er

Himmelvendt,
mitt mål er kjent,
Lær meg å telle mine dager hvor få de er


Når teksten lyder, tenker jeg på det jeg skrev tidligere i dag; "størst av alt er kjærlighet"
Jeg tenkte også på mye av det som skjer rundt meg for tiden - urolige tanker på mange områder. Følelsen av ikke å strekke til. Alt jeg må få til, alt som forventes, urolige tanker om ... hva alle måtte tenke og mene.
Da sangen lød, tenkte jeg "hva betyr alt dette, om jeg visste at tiden var kort..?" Jeg ble stille noen sekunder, og tenkte at det viktigste av alt er kjærlighet. Ikke alt jeg presterer i livet, men at jeg elsker. Bryr meg om. Viser nestekjærlighet. Det er - størst av alt - ikke sant?
Så kanskje dette tema dukket opp nå, midt i en stresset situasjon - fordi jeg trengte å minnes det? Øve på det?

Himmelen er nær,
og mens jeg er her
vil jeg løfte blikket.
En dag så er jeg der,
der hvor Han er,
sammen med Ham for alltid.

Så forgjengelig er mitt liv,
kun en kort tid.
Alt kjød er som gress,
og all dets herlighet som blomsten

Det visner og blomsten faller av.
Lær meg å telle mine dager hvor få de er

Da vil jeg forstå hva som er viktig akkurat NÅ. Mye er bra, mye er viktig - men det er absolutt noe som er STØRST. Herre, lær meg!

Himmelen er nær,
og mens jeg er her
vil jeg løfte blikket.
En dag så er jeg der,
der hvor Han er,
sammen med Ham for alltid.

(Diktet er av Glenn Gulli - bygd på Filip.1;21-23 og 1.Pet.1;24 og salme 39;5 og salme 90)

2 kommentarer:

Cecilie sa...

Jeg kjenner spesielt igjen verset fra salme 90:12. Norsk bibel sier det slik: "Lær oss å telle våre dager så vi kan få visdom i hjertet!" Men jeg har en forkjærlighet for en av de engelske da den sier: "Lær oss å gjøre mest ut av vår tid, så vi kan vokse i visdom" (egen oversettelse av NIV)

Lær oss å gjøre mest ut av vår tid Gud! Lær oss å prioritere mennesker i stede for oppgaver, lær oss å velge nåde i stede for hardhet, lær oss å velge kjærlighet i stede for likegyldighet, lær oss å telle skritt i stede for fall. Gi oss ett glimt av ditt hjerte så vi igjen kan se din store kjærlighet og nåde, minn oss om at du er opphavet og kilden til alt godt, og at hos deg er ingen forandring eller skriftende skygge.

En viktig påminnelse om å huske hva som egentlig er viktig her i livet, og leve våre dager etter det. Takk som delte! :)

Siw sa...

Og tusen takk for nydelig kommentar som bare forsterker det hele! Ja, viktig refleksjon.