fredag, mars 09, 2012

Selve grunnlaget :-) Husk det!


Gud, du har elsket oss først,
men vi taler om deg som
om du bare hadde elsket oss
først én gang i fortiden.

I virkeligheten er det dag for dag,
hele livet igjennom at du elsker oss først.

Når vi våkner om morgenen
og vender vår sjel mot deg,
kommer du oss i forkjøpet
- du har elsket oss først.

Dersom jeg står opp før daggry
og i samme øyeblikk vender
min sjel i bønn til deg,
da er du allerede der
- du har elsket meg først.

Når jeg legger bak meg alt som forstyrrer
og søker inn i sjelen for å tenke på deg,
da er du stadig den første.

Forlat oss, Gud, vår utakknemlighet.
Det er ikke bare én gang at du elsker oss først,
det er i hvert eneste av livets øyeblikk.

Søren Kierkegaard (1812 - 1855)

2 kommentarer:

Marianne Dalby sa...

Det er sant, vi har ingen ting å rose oss av, men vi skal heller ikke glemme at Gud vil ha lydige barn som gjør det han vil. Hans kjærlighet opptukter oss heldigvis,ha en velsignet helg:)

Siw sa...

Når det er kjærlighet som rettleder - da får man lyst til lyde. Det er slik DHÅ virker, tror jeg :-) Liv i overflod. Overflod til all god gjerning. Jepp, slik virker DHÅ. Kan peke på det som er galt, og samtidig gi mot og lyst til å gjøre noe med det.

I motsetning til den onde, som bare forer med dårlig samvittighet for å trykke ned (myrde, stjele og ødelegge) og skape motløshet.

Min Gud er god - både når Han rettleder og velsigner.