fredag, april 20, 2012

Skriv det ned :-)

Jeg har hatt et par aha-opplevelser siste uka som har satt noen ekstra tanker i sving (jepp, jeg har plass  til noen tanker til, leeer)

Jeg kom hjem fra jobb og kjente en sånn glede over dagen som hadde vært. Det hadde vært så moro denne dagen, og selv hadde jeg vært full av både kreativitet og stryke. Og tilbakemeldingene fra barna (jobber i barnehage) hadde vært god og morsom. Ekstra godt var det, fordi jeg noen dager tidligere opplevde det motsatte... jeg fikk det rett og slett ikke til.
Er det ikks sånn livet er egentlig? Kom på en sang jeg hørte for mange år siden, med følgende strofe "... men både fjell og daler hører faktisk med ... "

Men, for å komme til poenget - jeg bestemte meg for å ta opp dagboken min og skrive om denne deilige dagen. Da jeg åpnet boken, og så morgenstrofene jeg hadde skrevet - kom denne ahafølelsen. Jeg hadde helt glemt det! At jeg tidligere denne dagen hadde hatt min morgenstund med Gud, og bedt helt spesielt for denne dagen. Kanskje også pga grublerier for den vansklige dagen som hadde vært tidliger.
Tenk - jeg hadde helt glemt at jeg hadde bedt, og dermed heller ikke oppdaget at jeg hadde fått bønnesvar. Er det mulig..? Har du opplevd sånt..?

Takknemlig var jeg, selv om jeg hadde glemt det. Men nå ble takknemligheten enda større. Tenk, så stort bønnesvar! Ikke bare hadde han gitt meg en ok dag - men en super dag.
Tenk om det er slik, at Gud overøser oss stadig - og vi legger ikke merke til det en gang..? Og Gud fortsetter.

Den andre aha-opplevelser jeg hadde, var når jeg rullet nedover i bloggen og fant følgende setning skrevet for en mnd siden; "Så når neste pil kommer, skal den bomme! Jeg ligger i trening for et sterkere forsvar. Jeg ber!" og med et sjeft smil måtte jeg innrømme at jeg står her fortsatt og tar i mot noen piler i ny og ne. Hvor ble det av treninga..? Glemte jeg det..? Da var det jammen bra jeg hadde skrevet det ned (hihi)

Salig er den som ..
.. har sin glede i Herrens lov
og grunner på den dag og natt.
Han er lik et tre,
plantet ved bekker med rennende vann:
det gir sin frukt i rette tid,
og løvet visner ikke på det.
Alt det han gjør, skal lykkes for ham.

(Salme 1;2-3)

Israel hadde nettopp vunnet en sterk seier, mens Moses stod med hendene løftet opp mot Gud - med hjelp fra to brødre som støttet hans armer. Og oppforringen lød "skriv dette opp i en bok, så dere ikke glemmer det, og gjenta det .." (1.Mos.17;11-14)

I åpenbaringen får Johannes se et mektig syn, en profesi om den nye jord og himmel som skal komme. Og oppfordringen lød "Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord" (Åp.21;5)

Kong Salomo sier rett som det er i sine ordspråk, at vi skal gjenta og grunne på visdomsordene Gud har gitt oss.
Glem ikke det jeg har lært deg, min sønn,
ta vare på mine bud i ditt hjerte!
For de gir deg mange dager og år
og gjør din lykke større.
Gi aldri slipp på godhet og troskap,
men bind dem om din hals,
og skriv dem på ditt hjertes tavle!  (Ord.3;1-3)


Takket være det at jeg skriver, blir jeg oftere påminnet. Det er en hjelp til å "grunne og meditere" - noe som gir frukter. På sikt :) Så min oppmuntring til deg er "skriv det ned!" Det behøver ikke være mange eller velformulerede ord. Gjør deg små notater - til egen påminnelse og hjelp!

Johnson Oatman jr. skrev i 1897  "Tell velsignelsene Gud deg gir, du skal se hvor du velsignet blir! Tell dem sammen, både smått og stort. Og det vil forundre deg hva Gud har gjort"

Ha en velsigna dag!


1 kommentar:

Cecilie sa...

Det er utrolig hvor fort vi kan glemme hva vi egentlig har bedd Gud om...

Fikk en nydelig stund med minsten i går. Han hadde ett par dager tidligere klagd over for lite tid alene med mamma (vi var da alene og på lekeplass;)) I går vil plutselig storebror på kompisbesøk etter skolen og minsten og jeg reiser alene hjem. Over ei skål med is sier jeg: Husker du at du sa at du ville ha mer tid alene med meg? Og nå fikk vi det plutselig! Vet du hva, jeg tror Gud hørte deg og gjorde detså at de to guttene ville være sammen i dag. Og jeg spør hva minsten tror, om han også tror Jesus kan gjøre sånn? Jo det gjorde han, og han trodde det var Jesus som hadde gjort det. Vi tar en takk til Gudog koser oss videre.

Ville egentlig bare få ønske deg ei riktig god helg! DU er dyrebar! Klem fra Cecilie :)