lørdag, mai 05, 2012

The Mask

Husker du komedien "The Mask"? Jeg lo godt av den, og Jim Carrey er jo bare helt utrolig :-D Masken som gav ham både mot og styrke.
Men det hadde sin pris også..

For noen år siden fant jeg et bilde på nett som gjorde sterkt inntrykk på meg. Kanskje fordi jeg kjente meg igjen..?



I samtalen mellom dem, våger han å ta av seg masken ... men under masken var det også en maske... Riktignok er han litt mer synlig i denne enn i den første, men helt fri er han ikke.

Jeg tror de aller fleste av oss bærer masker. Ja, kanskje til og med flere også, som her på bildet. Alt ettersom hvor trygge vi kjenner oss. Tenk at vi av og til kan kjenne oss trygge med masken på?
Å ta den helt av, gjør meg jo sårbar. Men også friere, ikke sant?

Når det gjelder mitt forhold til Gud, er det helt motsatt. Her ligger tryggheten i at jeg ikke behøver maske. Han kjenner meg jo fullt ut - hele meg - og likevel elsker han meg.

"Før jeg har et ord på tungen vet du det Herre, fullt og helt" Salme 139;4

"I Ham har vi frimodighet, og i troen på Ham kan vi komme fram for Gud med tillit" Ef.3;12

Ingen kommentarer: