tirsdag, mai 22, 2012

Tillskuer eller utøver..?

I dag opplevde jeg noe som ble en tankevekker for meg. Egentlig er det nesten litt pinlig å fortelle om det... for jeg handlet ikke som jeg burde. Jeg svelger litt stolthet og forteller det likevel :-)

Det var på vei hjem fra byen, at en tydelig påvirket dame kommer inn på bussen. Hun legger 20 kr på billett-disken, hvorpå bussjåføren sier "Det koster 25 kr"
Damen svarer litt utydelig "Jeg har ikke mer. Det har alltid kostet 20" Men bussjåføren står på sitt, selv om damen fortsetter med litt høyere stemme "Jeg har ikke mer, og jeg MÅ komme videre. Jeg skal i et viktig møte"

Jeg sitter bare et par meter unna, og ser det hele. Jeg tenker "Hvem vinner..? Får hun være med eller må hun gå av?" Jeg rakk så vidt å tenke tanken ferdig da en mann fra lengre bak i bussen kommer fram, og legger 5 kr på bilettdisken. Uten å si noe, eller forvente noe, går han tilbake til baksetet.
Selv kjenner jeg rødmen kommer. Hvor i alle dager var jeg? Så lite skulle til, og jeg bare satt der..?!

Jeg var bare en tillskuer til livet. Han var en utøver.

Herre, åpne mine øyne så jeg SER og HANDLER. For jeg ønsker så absolutt å være mer enn en tillskuer til livet. Jeg vil være en aktiv utøver!

Ingen kommentarer: