tirsdag, juni 26, 2012

.. de knustes hjerter ..

Jeg forundres virkelig mer og mer over livet. Alle erfaringene, alt jeg har møtt av både godt og vondt, og hva det gjør med meg underveis. "Tiden leger alle sår" sier et ordtak vi kjenner godt. Og visst ligger det noe i det?

Tid alene er ikke nok, men den er en viktig ingrediens. Det forstår jeg, ikke minst nå.
For noen år siden, var jeg midt i en prosess som trengte tid. Mer tid enn jeg trodde faktisk. Et overraskende møte, fikk meg til å skrive denne bloggposten; "Når vet jeg at jeg har tilgitt?"

I går var det igjen tid for et møte - med denne fortiden. Men nå har det gått flere år, og jeg gruet meg faktisk ikke. Likevel var jeg totalt overrasket over hvor lett og fri jeg kjente meg. Jeg har ikke glemt, og jeg vet hvor vondt det gjorde den gangen - men det gjør ikke vondt lenger. Nå kan jeg se tilbake og huske, lære og likevel hvile. Så utrolig godt, at det er mulig!

Jes 57;15
Så sier Han som er høyt opphøyet, som troner evig og heter Den Hellige; I det høye og hellige bor Jeg, og hos den som er knust og nedbøyet i ånden. Jeg vil vekke de nedbøydes ånd til liv og gjøre de knustes hjerter levende.


Jeg vet at erfaringene er mange, og så forskjellige. Tiden leger ikke alle sår. Ikke alle kommer dit at de kan hvile fullt og helt. Men vit at du er i Hans trygge armer hele veien.

Salme 10;17
Herre, du hører hva de hjelpeløse ønsker, du vender øret til og gir dem mot.

Ingen kommentarer: