søndag, juni 10, 2012

Fortrolig samfunn

Jeg har hatt så mange tanker de siste dagene, som først og fremst har overrasket meg. Men det som ikke overrasker, er at tankene kommer om og om igjen - og enda en gang til. Det er hakk i plata.... men heldigvis hopper stiften til neste spor etterhvert (ler)

Jeg kom til å tenke på dette bildet i dag, og lette det fram på nettet. Jeg har jo sett det i blant.


Jeg rett og slett elsker det. Tror jeg må få tak i det, og henge det opp på min egen vegg. Jeg vet ikke hva du tenker om det, eller hva kunsteren selv ville formidle - men for meg er dette en Jesus som kjenner og vet alt om meg. Han ler gjenkjennende mot meg og liksom sier "Siw, det der er helt typisk deg altså" En befriende latter.

Herren har fortrolig samfunn
med dem som frykter ham,
i pakten med ham får de rettledning.
Jeg vender alltid mine øyne mot Herren,
for han drar mine føtter ut av garnet.
(Salme 25;14-15)

Siden ser jeg for meg hans omsorgsfulle armer som både trøster, veileder og hjelper.

Herren støtter enhver som faller,
og reiser alle nedbøyde opp.
 
Rettferdig er Herren i all sin ferd
og trofast i alt han gjør.
Herren er nær hos alle som kaller,
hos alle som ærlig kaller på ham.
 
Jeg vil lovsynge Herren;
til evig tid skal alt som lever,
love hans hellige navn.
(Fra salme 145)

4 kommentarer:

Tor Albertsen sa...

Jeg har sett bildet mange ganger, men det sier meg ikke noe. I og med at det blir brukt så mye har det vel en mening, men hva? Det sier ikke annet enn at Jesus ler... slik opplever i alle fall jeg det. Hva er det han ler over?
Mvh. Tor

Siw sa...

Det har jeg ingen anelse om, og jeg vet heller ikke hva tegneren selv tenkte på.

Men jeg liker bildet, og tanken på at Jesus ler godt. En varm og befriende latter. Jeg ser den som en oppmuntring. En "kom igjen Siw, detta fikser du"
Om vi er skapt i Guds bilde, så må jo latter også være en del av hans natur, eller..?

Tor Albertsen sa...

Det kan være at jeg ikke kjenner Jesus slik.... Tegningen blir litt for lettvindt. Kanskje også at det for meg har noe med skjegg-og-langt-hår-typen å gjøre. Men, og det gjelder all kunst, vi mennesker er selvsagt forskjellige i opplevelsen om hva som er beste kunst. Heldigvis!!

Siw sa...

Jeg tok fram bildet fordi det traff mine følelser - ikke fordi det hadde noe som helst kunstnerisk verdi.