mandag, juni 04, 2012

The great I am

"Resten av dagen skal jeg ikke gjøre annet enn å sitte i en stol og ikke tenke en gang!!" Utsagnet kom fra en venn av meg, og jeg brast ut i latter når det ble sagt. Jeg så det hele for meg, og tenkte først at det der var umulig, så lykke til! Men hvem vet, kanskje det er mulig..? Sant og si, hørtes det til og med godt ut!

Kanskje det er noe vi kan øve oss opp til..? For et par år siden var jeg heldig å få være med noen fransiskanere til Assisi, og her var stillhet en viktig bit. For meg som har vokst opp i pinsemiljøet var dette litt uvant, men du verden så godt! Selv gudstjenestene der nede ble avbrutt med lengre tenkepauser der hele menigheten satt i stillhet for å reflektere. Og det gjorde absolutt godt! I starten måtte jeg le av meg selv, der jeg bare satt og ventet på at de skulle begynne igjen, og undret meg over hvor lenge de skulle sitte å tenke.

Jeg fikk også være med på en retreathelg, der alt foregikk i stillhet. Til og med under måltidene. Dvs, vi hadde en undervisningstime i løpet av dagen, men ellers gikk dagen med til meditasjon og bønn.
En hel helg der det bare var Gud og jeg :-) Passer kanskje ikke for alle, men for meg gjorde det godt.
Men hvor stille var det i hodet tro?

Jeg ler igjen, og tenker på utsagnet jeg startet bloggen med. Jeg ser for meg hvordan denne vennen bare setter seg ned i stolen og bare ER. Rett og slett. Lene seg tilbake og bare være til.
Det var denne tanken som fikk meg til å tenke på Gud, og det han sier om seg selv. JEG ER den jeg er. Han er The Great I Am En Gud som bare ER, her og nå :-) Og det er jo akkurat det vi trenger mest, en som er der akkurat da vi trenger det mest.

Jesus hadde også behov av stillhet. Han trakk seg tilbake i blant for å være alene. Han likte bl.a. å gå opp i fjellet. Kanksje han følte seg nærmere Gud der? Akkurat nå ser jeg for meg hvordan han finner seg et stille sted der oppe i høyden, og bare ER. Han som er the great I AM. Kjenner jeg blir varm og glad inni meg.

Herre, kan du lære meg å bli mer stille..? Fil.4;6-7 sier;
Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Men Talsmannen, Den Hellige Ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere. Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere, ikke den fred som verden gir. (Joh.14;26-27)

Herre, i kveld vil jeg lene meg tilbake og bare være. Bare ta imot Din fred.






4 kommentarer:

monica navestad sa...

En pust i bakken, med stillhet er gull verdt noen ganger.
kom gjerne på bloggbesøk hos meg.
www.monicasliv.com
og
www.hjertedrypp.blogspot.com

Tor sa...

Når jeg leser dine funderinger, tenker jeg "tenk hadde Siw vært teolog, pastor eller sjelesørger.."

Tor sa...

du har mye å gi...

Siw sa...

Tusen takk for oppmuntringer! Det var ingen liten oppmuntring heller :-D