lørdag, juni 30, 2012

Ord og toner

Jeg var bare en tenåring, da jeg hørte Peter Sandwall snakke om å spille profetisk. Det  var en ny tanke for meg den gangen, men jeg kjente at det var rett :-) og jeg glemte det aldri. Han spiller så vakkert på piano, blant annet til sang av Lars Mölid. Peter snakket om å profetere gjennom sine toner. "Av og til når tonene lettere inn til et hjerte og beveger det, på en helt annen måte enn noen ord kunne gjort" sa han. Musikk har alltid betydd mye for de aller fleste mennesker.

Jeg har mange sanger jeg er glad i, men en av de som alltid har fulgt meg, og rørt meg, er sangen "Jeg vil gi deg o Herre min lovsang" Her er ett arrangement fra Sverige :-) men jeg velger å skrive den norske teksten.



Jeg vil gi deg O'Herre min lovsang
Jeg vil takke deg med mine ord
For din nåde som er uten grenser
Og for godhet og kjærlighet stor.

Jeg vil gjøre mitt liv
til en lovsang til deg
La hvert tone en hyllest
til deg være
Og i dager med glede
og dager med sorg
Vil jeg leve hver dag
til din ære.

Ingen annen er verdig den sangen
Bare du ,Herre, eier min sang
Og i himmelen skal
lovsangen lyde
Til din ære en evighet lang.

Og om sangen i blant skulle stilne
Og forstyrres av uro og strid
Herre, åpne på nytt mine øyne
Så jeg ser at hos deg er min fred.

Jeg vil gjøre mitt liv
til en lovsang til deg
La hvert tone en hyllest
til deg være
Og i dager med glede
og dager med sorg
Vil jeg leve hver dag
til din ære.


Tekst: Christer Hultgren
Oversatt: Per Hagen

Ingen kommentarer: