fredag, juli 13, 2012

Ja, hva nå..?

I forrige bloggpost skrev jeg litt om tema "ledet av Gud"  Et annet tema som har kommet og gått i mitt miljø, har vært dette med å løpe foran Gud. Har du hørt det uttrykket..? I iver løper man på og gir nesten mer enn alt - for så å gå helt tom, ja til og med gå helt feil. Jeg kan forstå uttrykket, men jeg tror ikke det gir den beste beskrivelsen. Det kan jo virke som det er mulig å løpe fra Gud, men det er det ikke :-) Man kan velge å snu Gud ryggen, men kan aldri løpe fra ham! Det er imidlertid mulig å løpe for fort i forhold til seg selv og sitt oppdrag.

Det er så bra å være ivrig - men det er fort gjort å bli overivrig. Jeg kom på et eksempel fra bibelen, der Peter, Jakob og Johannes opplever et stort og sterkt øyeblikk. Jesus åpenbarer seg for dem, og i det øyeblikket får de til og med se Moses og Elias. Jesus ville bare fortelle dem noe - men med store drømmer i blikket ville de sette igang å bygge. (Matt.17;1-8)

Vi har det motsatte eksemplet i bl.a. historien om talentene. Noen sto på og doblet sine tallenter, mens den siste var så redd for å miste den talenten han hadde, at han gjemte den godt.... Egentlig en trist historie syntes jeg. Han trodde han tok vare på den - men så forsvant den liksom mellom fingrene på ham. Først og fremst pga frykt. (Matt.25;14-30)

Og hvor er den gylne middelvei da..? Jeg smiler litt nå, for jeg har selvsagt ikke alle svarene. Vi er jo så forskjellige, både i personligheter og talenter. Men det finnes i alle fall ett råd som er godt for alle "Søk FØRST Guds rike" (Matt.6;33) Det å stoppe opp og refletere (les tenke og be) er viktig - enten man er veldig ivrig, eller full av uro.

Gud - her er jeg - hva nå..? Jeg ler litt av meg selv, for jeg oppdaget at jeg i iver leter etter svar. Helst for hva som skal skje til neste år liksom...

Jeg tar det en gang til;
Gud - her er jeg - punktum :-)



Jag kommer till ditt tempel I tidigt gryningsljus
Jag har vandrat långa vägar
För att komma till ditt hus
Den rökelse jag tänder
En längtan i mig stark
När jag går igenom porten
In på helig mark

Helig mark
In på helig mark * 3

Jag böjer knä inför dig
Och säger som det är
Att det finns ingen annan
Du ensam herre är
Och dagen kommer sakta (sakta)
Växer inom mig
Med ljus och salig vishet
Att jag är barn hos dig

Barn hos dig
Jag är barn hos dig
Helig mark
In på helig mark

Ingen kommentarer: