onsdag, august 08, 2012

Bønnemøtene

Høstens bønnemøter har startet opp igjen, og de er virkelig til glede for meg! En inspirasjon og oppmuntring til eget bønneliv også.

Denne høsten startet pastoren med spørsmålet "Hva skal vi be om?" - og behovene er selvsagt mange. Han fortsatte å lese flere bibelsitater om bønn, og løftene vi har om dette. Flere av skriftstedene sier også at når vi får bønnesvar, blir Gud æret. Ja, det står også at løftene er gitt for at vår glede skal være fullkommen :)

Mens jeg satt og hørte disse skriftstedene, tenkte jeg på den gangen Jesus stod fram i templet og leste fra profeten;

Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg til å forkynne
et gledesbudskap for fattige.
Han har sendt meg for å kunngjøre
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.Så rullet han bokrullen sammen, rakte den til tjeneren og satte seg. Alle i synagogen stirret spent på ham. Han begynte da med å si: «I dag er dette skriftordet blitt oppfylt mens dere hørte på.»

(Luk.4;18-21)

Det var spesielt dette siste jeg tenkte på, at det ble oppfylt mens de hørte på. Jeg tror at Guds ord har denne kraften i seg. Den gjør noe med meg når jeg hører det. Å jo mer jeg grunner på det, jo sterkere virkning.

Kong David sier i salme 1 at den som grunner på Guds ord er lik et tre, plantet ved rennende bekker. Det får næring hele tiden.
Jesus sier i Joh.15;7 Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, da be om hva dere vil, og dere skal få det.

Så hva gjør jeg? Jeg fortsetter å spise av det levende ordet - som vi sier. Og grunner på de løfter Gud har gitt.

 La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid.  (Heb.4;16)

Ingen kommentarer: